10 juli 2006

Storfiskaren

En dag fick jag för mig att jag absolut skulle börja fiska. Jag har vuxit upp vid havet och bott större delen av mitt liv vid olika hav, men jag har aldrig fiskat.

Eller ... jo, jag har väl fiskat om jag har varit tvungen.

För två år sedan stod jag i den lokala sportaffären i den lilla norrländska byn där jag bor ibland om sommaren. Jag vandrade runt i lokalen så där som man kan göra när man är ledig och inte riktigt vet vad man är ute efter. Förmodligen letade jag efter billiga basketskor.

Plötsligt stod jag framför mitt fiskespö. Jag vet inte vad som hände men jag visste att jag måste köpa det.

Det var verkligen underligt, jag som aldrig gillat att fiska. Tjugo minuter senare stod jag utanför den lilla sportaffären med ett nytt kastspö i handen. Det var förpackat i en vacker, vinröd, avlång tygpåse. Fiskespöet var förmodligen lika förvånat som jag.

Jag åkte omedelbart hem till stugan i alldeles för hög fart och skruvade ihop delarna (två stycken).

Efter denna händelse har jag kastat och kastat och kastat med mitt spö.

Om jag har fått napp?
Näe, inte förrän igår. Men som man kan säga ibland ... den som väntar på någonting gott ...

8 Comments:

Blogger Lotten Bergman said...

Men! Var är tändsticksasken? Hur ska En Dum En kunna förstå hur jääääääääättestora fiskaarna är?

11 juli, 2006 15:22  
Blogger Lotten Bergman said...

Och har du fångat allihop? Hur gör man när man kastar?

Var de goda? Hur många ben svalde du?

/En som aldrig har fått en enda fisk men fiskat och fiskat?

11 juli, 2006 15:24  
Blogger bästisgrannen said...

Lotten- Tändsticksasken glömde vi, men jag tror att man kan skymta en stortå i övre vänstra hörnet.

Jag måste också erkänna att det endast är den översta gäddan som är min. De andra har min storfiskande morbror fått upp.

Man bara kastar liksom. In't vet ja'.

Gäddorna blev kattmat, tror jag. Jag blev väldigt populär bland katterna kan jag säga. Jag lovar att tvätta alla kläder innan jag kommer hem igen

11 juli, 2006 18:28  
Blogger Louise said...

Nu måste jag faktiskt erkänna en sak: jag är jätterädd för fiskar! Om de är stora eller små spelar ingen roll. Jag är till och med rädd för akvariefiskar. Och inte blir det bättre av att tidningarna skriver om monstergäddor som hugger folk i fötterna när dom badar. (Om det inte hade varit för beskrivningen av ditt flashiga kastspö hade jag genast dragit slutsatsen att du plockat upp fiskarna med stortån som bete.)

Jag säger med darrande röst till sonen (som även han har en släng av fiskrädsla) att fiskarna är ju så smååå och du är så stooor, vem tror du blir räddast? Sen piper jag iväg upp ur vattnet fort som attan och lägger mig på gräset och slåss med myrorna istället.

11 juli, 2006 22:40  
Blogger den blyga said...

Bland barnbarnen finns en Storfiskare. Han brukar åka ut med Far på Öresund med en fiskebåt. Han själv är(eller var) LITEN men fångsten blir STOR.
De har tävling bland kunderna om störst antal kilo: en gång vann BoBo - de kom hem med 18 kg till Farmor.

Sedan stod jag hela eftermiddagen och rensade torsk - i Öresund finns tydligen en och annan kvar.
Men vi hade torskfilé i frysen hela våren!

12 juli, 2006 08:03  
Anonymous Anonym said...

Jag är impad.

13 juli, 2006 16:39  
Anonymous Anonym said...

Jag har förresten lovat min far gädda till middag på lördag så det gäller att ligga i imorgonkväll...

13 juli, 2006 19:02  
Blogger bästisgrannen said...

Louise- Jag är också rädd för fiskar. Men när det nappar inträder någonting djuriskt inom mig. Jag blir som förbytt. Tränar också med akvariefiskar eftersom Gammelbästisen är allergisk mot pälsdjur.

Source- Klart att jag är norrländska. Jag höll på att avlida av skratt efter att ha läst mitt verbala veckoschema. Det är precis så. Datorerna fungerar exakt likadant häruppe.

Den blyga- Torsk är mycket godare än gädda. Jag vet inte vad jag ska göra av fisken. Aborre och sik går bra ... men gädda?

Anne-Maj- Fram med fiskespöet, det är kul och att kasta är meditativt så länge man inte får napp:)

Kicki- Var imponerad av Lilla O. Jag använde mig av ditt drag som låg i asken med löv. Kommer du ihåg?

14 juli, 2006 13:16  

Skicka en kommentar

<< Home