25 juni 2006

Tapetsering

År 1984 kom en film som hette Karate Kid. Miyagi-läraren låter sin adept – Daniel – måla ett hus för att träna in rätt karaterörelser.

Jag tänkte på den där filmen hela dagen medan jag stod och målade panelen i trappan. Daniel skulle upprepa några ord medan han målade. Det var som fördömt att komma ihåg uttrycket. Jag fick bara fram wax on, wax off, som ju var orden som Daniel upprepade medan han vaxade Miyagis bil, inte hus.

Tänk om Miyagi hade varit min lärare – då hade jag varit en fullfjädrad Karate ... tant.

Vilken tur att Gammelbästisen kom och räddade mig på eftermiddagen. Då blev det tapetsering i den högre VM-klassen. Nu är hela nedervåningen tapetserad förrutom där tapetrullarna tog slut. Gammelbästisen är inte bara bra på att skriva – hon kan tapetsera också. Hon är som ett Kinderägg – tre önskningar i en – mamma, redaktör och tapetsör (äsch målare är man ju, men det låter inte lika bra).


Sovrummet i början på maj.

Gammelbästisen är ett Kinderägg.

15 Comments:

Blogger Lotten Bergman said...

Hållhake? Kära nån, hela Bästisgrannens familj ockuperar ju halva vårt hus sedan i början av maj. Jag måste renovera hennes hus för att hon ska flytta hem igen, jue.

(Det går som tåget, förresten. Mitt hetaste nytips är att man inte sandpappersslipar spacklade väggar utan svampslipar med blöta scotch brite:ar.)

25 juni, 2006 23:34  
Blogger bästisgrannen said...

Japp, och det är bäst att hon jobbar snabbt och hårt för jag gillar verkligen sängen, och maten, och sällskapet, och barnen trivs, och soffan är skön, och datorerna är snabbare än våra, och tvättmaskinen är fin, och köket är större, och ... vem vill inte bo med en Gammelbästis?

25 juni, 2006 23:42  
Blogger bästisgrannen said...

the source- Jag kan reglerna nu. I'm a quick learner:) Tapetklistret tog också slut. Det blir noll poäng direkt. Bara att börja om från början ...

26 juni, 2006 00:35  
Blogger bästisgrannen said...

Anne-Maj - Sätt in bilder. Lycka till med altanbygget.

Idag ska vi börja med golvet.

26 juni, 2006 10:10  
Anonymous Anonym said...

halloooo.... jag hör och ser att det går framåt med en väldig fart hos er. Lotten, kan man få låna henne. som sagt så är hon verkligen som ett kinderägg... Jag vill bara höra hur det går för Monika o Stig..

26 juni, 2006 10:24  
Blogger bästisgrannen said...

Plastic sis- Hela vardagsrumsgolvet är lagt. Det ser helt fantastiskt ut. Jag har shoppat med din mamma halva dagen, det var kul. Hittade en vaxduk och två hissgardiner. Now we're talking ...

26 juni, 2006 18:53  
Blogger Översättarhelena said...

Har ni bruna tapeter eller är det bara som det ser ut?

26 juni, 2006 21:13  
Blogger Lotten Bergman said...

Nääää, inte bruna. Jag hade nog inte hjälpt till i så fall!

De är mörkröda, och det är Skotten som vill ha det så. Bästisgrannen valde de vita med mörkröda stjärnorna.

Det blev bra, mycket bra. Fast det krävs koncentration i hörnorna. Och att få klistret att inte pluppa ut stora klisterkorvar i skarvarna kräver precision.

Redaktörkåsör övar alltså precisionkoncentration.

26 juni, 2006 21:41  
Blogger Herr R said...

Alltså jag tror inte han säger någonting angående staketmålandet. Det är bara Paint the fence. Bilen däremot har ju sin wax on/wax off-ramsa.
Men jag tror inte staketmåleriet har någon.

Men jag kommer inte riktigt ihåg.

26 juni, 2006 23:02  
Blogger Översättarhelena said...

Mörkrött låter fint. Lite som en lagårdsvägg i Småland. Ser fram emot golvet!

27 juni, 2006 09:41  
Blogger Lotten Bergman said...

Ja, Source, nu får hon allt spotta upp uppdateringstakten!

27 juni, 2006 22:15  
Anonymous Anonym said...

Jag börjar också misströsta. Haru blitt intapetserad eller sniffat målarfärg?

27 juni, 2006 22:22  
Blogger bästisgrannen said...

Förlåt allihopa , jag vill skriva men jag har jobbat med huset hela dagen. Nu har slavdrivare senior kommit till oss och då gäller det att vara arbetsvillig hela tiden.

Helena- mörkrött blir jättefint. Jag var helt emot det från början men det gäller ju att mötas någonstans i mitten. Nu är jag glad ... det blir som en vägg från en norrbottensgård:)

r skriverier- Men sa han inte någonting när han målade upp och ned, upp och ned. Sedan skulle han måla åt sidan och riktigt få in sina röreler? Jag kommer ju inte heller ihåg:)

source- Jag blev mycket glad för din kommentar.

27 juni, 2006 22:23  
Blogger bästisgrannen said...

Kicki- Järnpiller, du kom på mig:)

27 juni, 2006 23:18  
Anonymous Anonym said...

Hade helt glömt bort att du fått seniorbesök. Du får hälsa så gott till dem från mig.

Åker på semester på fredag...

27 juni, 2006 23:30  

Skicka en kommentar

<< Home