14 juli 2006

Fiskelycka



Inspirerad av gäddan som jag fick för några dagar sedan, i en sjö mellan Världsmetropolen och den lilla norrländska Byn, skruvade jag ihop mitt kastspö. Jag hade precis kommit tillbaka till stugan.

Jag gick ned till min vanliga plats på bryggan där jag stått och kastat i två år utan att få den minsta lilla känning.

Efter tre kast ser jag något mörkt under vattenytan. En fisk! Jag tror att jag skrek, för barnen kom rusande.

Utan håv lyckades jag slänga upp gäddan på stranden. Detta är resultatet av mitt andra napp i sommar.

Om någon har ett bra recept på gädda tar jag tacksamt emot det.

12 Comments:

Anonymous Anonym said...

Det finns ju hur många trevliga saker som helst man kan göra med en gädda, men jag tycker bäst om den kokt med potatis och skirat smör.
Att filéa, vända i mjöl, salt och peppar samt steka är också gott.
Man behöver inte göra mer, det enkla är godast!

Word verification: fhjvfx, det verkar som ljudeffekten av att slänga upp en gädda på stranden...

14 juli, 2006 16:41  
Blogger bästisgrannen said...

Tiila- Tack för receptet. Jag ska se om jag lyckas file'a.

Source- Jag vill gärna svimma och vakna upp i himmelriket. Försökte med coopadressen, men det gick åt peppar'n. Jag ska pröva igen.

14 juli, 2006 18:07  
Blogger bästisgrannen said...

Source- Oj, nu kom jag in på receptsidan. Det är ju fiskbullar ... min favorit. Queneller, vilket snitsigt namn på fiskbullar.

Det var många ingredienser. Det kan bli ett problem. Undra hur det går? Jag måste nog pröva:)

14 juli, 2006 18:13  
Blogger Lotten Bergman said...

Jag tror att vi hemma åt kokt gädda med mandelpotatis och skirat smör ... med ägg i.

Man hårdkokar ett ägg, och skär det både på längden och tvären i en äggskärare så att det ser hackat ut. Och så blandar man det med smält smör: jättesmält -- alltså skirat. Sedan gäller det att äta geggan medan smöret fortfarande är varmt och gott.

Och det funkar inte med Flora!

14 juli, 2006 21:26  
Blogger bästisgrannen said...

Gammelbästisen- Jag tar med mig fisken hem så kan vi kanske laga till dem? Du är ju en hejjare på recept som har fler än tre ingredienser:)

Jag har frossat i korv, korv och åter korv häruppe.

Idag är det marknad. Jag ska leta efter renkorv.

Source- Jag hittade receptet. I eftermiddag ska jag till Solstaden. Där kanske jag hittar ett hushåll med en skrivare.

15 juli, 2006 10:08  
Anonymous Anonym said...

Min pappa lägger alltid gäddan på rygg på folie, fyller med purjolök, dill och smör, viker ihop folien och kastar in i ugnen. Tokgott. Min farmor gjorde alltid fiskbullar. Där kan man tala om himmelriket. Hon malde allt och gjorde som det står i vilken kokbok som helst.

17 juli, 2006 10:40  
Blogger bästisgrannen said...

Vad gör man med gäddans alla ben?

17 juli, 2006 12:18  
Anonymous Anonym said...

Man petar bort dem? Eller om du ska göra fiskbullar så brukade iallafall min farmor mala ner dem ett par gånger.

18 juli, 2006 10:38  
Blogger bästisgrannen said...

Ett par gånger? Hur då? Kör man allt i mixer?

19 juli, 2006 13:31  
Anonymous Anonym said...

Farmor använde alltid köttkvarnen.

Själv harj ag just avnjutit en middag innehållande abborrfilé. Fiskade upp EN hel abborre igår i Mälaren. I matstorlek alltså. Kastade åter 12 abborrar och 2 mörtar.

19 juli, 2006 17:50  
Blogger Översättarhelena said...

Men vad grön den är! Är det normalt?

19 juli, 2006 23:05  
Anonymous Anonym said...

Helena: Det är helt normalt. Ofta när man fotograferar både gädda och abborre försvinner deras vacka gröna färger i blänk och skuggor. Denna gädda slapp det och fick istället visa hur vacker den egentligen är! Trots att den nu har en morakniv i huvudet.

20 juli, 2006 09:35  

Skicka en kommentar

<< Home