19 juni 2006

No more bitterness

Okej, nog med bitterhet. Jag och Gammelbästisen ville ändå inte åka till Frankrike och bo på slott. Vi har inga kläder för den typen av semester när vi kom att tänka på det.
Vi tog Aequinoxia på orden och fixade en fransk afton på Gammelbästisens nyoljade altan.



Olle och jag åkte iväg och köpte ett gott franskt rödvin som passade bra till ostarna. Några goda baguetter, skivade tomater, päron och vindruvor förgyllde måltiden. Till allt detta serverades en god potatis- och purjolökssoppa.

Min sjuåring sa att detta var hans lyckodag med den bästa maten och det bästa sällskapet.
En tår av lycka trillade ned för min kind när ingen såg.

God frukt som nu är ett minne blott. Tack för det goda vinet, Ami, hälsar Gammelbästisen.

7 Comments:

Anonymous Anonym said...

Nu måste jag klampa in och förklara att jag på alla vinkorkar antecknar något. Eftersom jag gör det innan jag dricker upp innehållet, stavar jag rätt. Men Aequinoxia kräver sjusärdeles koncentration.

Korkarna ställer jag upp på rad längs en list i köket.

19 juni, 2006 21:30  
Blogger aequinoxia said...

Jag visste att det fanns en anledning till mitt namnval, men inte trodde jag det var att det skulle fungera som nykterhetskontroll... :-) Vad trevligt det ser ut! Vilka idéer jag kan kläcka ibland. ;-) Men min Frankrikelängtande själ vill ha mer info och fler bilder. Vad var det för vin? Hur smakade det? Vad kan det har varit för ost, tro?

19 juni, 2006 21:49  
Blogger bästisgrannen said...

Vi är noviser på franska viner eftersom vi mest dricker italienska viner eller sådana som det står Shiraz på. Det säger Broder Jakob e' de bästa vinerna. Själv är jag inte så nogräknad. (Jag gillar ju vilket lådvin somhelst:)

Jag frågade helt enkelt på Systemet och blev rekommenderad ”Laroche”, som ska vara bra till ostar.

Ostarna var vanlig Brie, Chevre och Cambozola.

Allt smakade underbart på altanen tillsammans med kollektivet.

19 juni, 2006 22:12  
Blogger aequinoxia said...

Jag dricker gärna italienska viner, men inget Shiraz här. Jag föredrar fransk Merlot vid vanliga vintillfällen. Till min fasa inser jag att jag bättre koll på de vita vinerna. Det trodde jag aldrig skulle hända!

Men vad trevligt det såg ut. Och vad gott det lät. Själv äter jag knappt någon ost längre, och dricker ytterst sparsamt med alkoholhaltiga drycker, så jag njuter av bilderna. :-)

19 juni, 2006 22:34  
Blogger bästisgrannen said...

Kul Aequinoxia, och tack. Vi hade en mysig kväll tillsammans. Nu sover de flesta, några tittar på fotboll och några (tre stycken) sitter med en dator i knäet.

19 juni, 2006 22:47  
Anonymous Anonym said...

Oj vad mysigt det ser ut... ni lever ett gott liv.. ni tar för er av det godaste i all berövelse... vilken tur ni får så mycket ideer från era vänner... jag håller med dig kicki, jag dricker också vilket vin nästan som helst. det lådvin som jag tycker bäst om är Mauro, blå dunk med gul/orange rand runt om... supergott.

20 juni, 2006 12:32  
Blogger bästisgrannen said...

Ja Plastsyrran, mitt i bedrövelsen lever vi ett bra liv. Det har fungerat mycket bättre än vi kunde tro. I bland har det till och med varit bättre än vanligt.

Jag tillexempel har lärt mig att blogga och att använda datorn. Det hade jag aldrig gjort annars. Lotten har lärt sig att matlistor är BRA när man är många i hushållet. Vi äter bättre än vanligt, utan att det blir dyrare.

Det är många små grejjer som jag alltid kommer att ha med mig när vi flyttar hem igen:)

20 juni, 2006 12:58  

Skicka en kommentar

<< Home