13 juni 2006

Rara byggare

I morgon lämnar mina rara byggare mitt hus. De har slitit, trixat, bänt, hoppat, skruvat, spikat, lyft och grejjat med sjuttiotalsvillan. Jag har inte avundats dem en enda gång. Svetten har lackat, snusen har spottats och varje dag har de gjort nya framsteg.

Gammelbästisen och jag har sprungit in och ut nästan varje dag. Hon har beundrat och klämt på verktyg, jag har gått omkring och oooat och aha:at. De har med stort tålamod besvarat alla frågor och svarat att:

– Näe, det är inget problem.
– Ja, det är klart att det går att riva den där väggen. Bestäm du.
– Jo, det där är en domkraft och där har du en dammsugare i jätteformat.
– Det där verktyget heter ... det används till ...
– Om vi gillar bullar? Det är klart!

Bullar blir det inte i morgon ... då blir det gräddtårta med jordgubbar.

Jag kommer att sakna dem.

Det här är mitt kök i början på maj. Vi har just upptäckt ingjutna spikreglar i hela betongplattan.

Ingjutna spikreglar i hela betongplattan.
Ingjutna spikreglar i hela betongplattan?
Ingjutna spikreglar i hela betongplattan!

Inte bara ingjutna förankringsklossar! Det är massa spån, gullfiber och annan skit över hela golvet. Även flera golvreglar låg direkt på betongplattan. Stackars hus!

Det här är mitt kök i början på juni. Syllarna är utbytta och spånskivegolv är lagt.

Det här är mitt kök idag ... spikreglarna är borta!

Syllarna är utbytta och de har papp (fuktspärr) mellan sig och plattan. Golvreglarna är uppskruvade på plastpluppar. Golvisoleringen hänger ovanför betongplattan så att det är en luftficka mellan isoleringen och betongplattan. Nytt spånskivegolv är lagt. Nivellfläkt är installerad. Huset luktar hus och vårt hem är friskt.

– Länge leve hantverkarna! vrålar Gammelbästisen och klämmer lite mer på deras verktygsbälten innan de försvinner för alltid.

8 Comments:

Blogger bästisgrannen said...

Japp, jag lovar. I dag har vi tittat på toalettprylar och golv. Snart beställer vi. Jag kommer att ha bloggen tills allt är klart. Bildbevis kommer:) Från start till slut.

13 juni, 2006 23:50  
Blogger Louise said...

Men, men vad händer med bloggen sen då? När huset är fint och färdigt? Ska bloggen bara dö då? Snyft!

14 juni, 2006 13:20  
Anonymous Anonym said...

Bra, Louise, hetsa henne till att fortsätta blogga! Hon säger själv att hon inte har någon anledning att göra det!

14 juni, 2006 17:47  
Anonymous Anonym said...

Snälla fortsätt! Vi måste få veta hur bra det är att bo i det nu så fina huset!

14 juni, 2006 19:04  
Blogger bästisgrannen said...

Oj, jag har inte tänkt så långt. Hemma i sjuttiotalsvillan har vi - tadaaa - MODEM! Jag sitter vid datorn, om jag riktigt får till det, kanske en gång i veckan. Men efter de här veckorna med sjuttioåtta datorer och trådlöst nätverk måste jag nog prata med Skotten. Det är väldigt roligt att blogga:) Och jag blir jätteglad av alla kommentarer. Tack.

14 juni, 2006 22:40  
Blogger Översättarhelena said...

Vad är en nivellfläkt? Och det är väl klart att du ska fortsätta blogga!

14 juni, 2006 23:14  
Blogger bästisgrannen said...

Tack Anne-Maj:)

Helena- Egentligen kallas det nog för ett Nivellsystem. Under golvkonstruktionen ligger liksom en fläkt som drar in luft från rummen i huset. De sitter placerade på väggen i fyra av rummen. Det gör att bottenplattan torkar upp bättre. Sedan sugs den gamla luften ut genom en mojäng som sprutar ut den gamla luften utanför huset. ( Jag kan skriva en mer ingående förklaring med bilder på bloggen här framöver:)

wf: mjhii (blogger är glad)

14 juni, 2006 23:55  
Blogger bästisgrannen said...

Oj, blogger är sur ... inte glad. Jag tappar meningar och har svårt att kommentera.

Anne-Maj - Jag fortsätter att blogga. Gammelbästisen har lovat att hjälpa mig:)

15 juni, 2006 00:01  

Skicka en kommentar

<< Home