09 juni 2006

-Dumma, dumma Blogger, sa Bästisgrannen

Jag är en väldigt osäker datoranvändare. Ta t.ex. när jag fick mejl från Gammelbästisen i februari där det stod att jag skulle kolla in ”Kända kvinnans blogg”. Vad då ”blogg”? Jag förstod inte vad jag skulle göra.

Naturligtvis hade Gammelbästisen lagt ut en länk, men jag visste fortfarande inte vad det var jag letade efter när jag kom in på rätt sida. Jag frågade mina kolleger om de visste vad en blogg var, men alla såg lika frågande ut som jag. Vi har inte uppdaterat oss inom datorkunskap de senaste fem åren, så det förklarar möjligen vårt oförstånd.

Något senare, när Gammelbästisen suckat och förklarat tre gånger vad en blogg är, skulle jag gå in och kommentera på hennes blogg. Då skapade jag en alldeles egen blogg utan att vara medveten om saken. Det upptäckte jag den första maj när jag skulle starta min Bästisgranneblogg; jag hade redan en och hade haft sju besökare. Vad snopet!

I förrgår, när jag som vanligt gick in på olika bloggar efter jobbet (Gammelbästisen har skapat ett monster) började Blogger att sura och trixa. Rätt vad det var så satt jag fast i Anne-Majs blogg och kom inte ur.

-Iiiiiii ... Gammelbästisen hjääälp, jag har fastnat i Anne-Majs blogg! Kom hiiit ... jag kommer inte loss!

Undsättning kom på en gång och vi lyckades ta oss ur. Men sedan fortsatte det hela kvällen. Det var omöjligt att kommentera, att blogga, att sova ... Sista gången jag var uppe för att kolla om det fungerade var 02:30.

I går fungerade det en stund men sedan blev det krångel igen. Datorn var seg, små skyltar kom upp med ”No data on this page” och andra svårbegripliga saker hände.

Jag trodde att jag hade sprängt min blogg.
Sedan trodde jag att datorn led av en svår virusinfektion.

När man är osäker på hur datorer fungerar blir man rätt frustrerad. Jag fastnade överallt och det blev en massa röda bokstäver som varnade mig för konstiga saker. Datorn var kanske angripen av ett arsenik- och kreosotangrepp?

-Dumma, dumma Blogger, mumlar jag tyst för mig själv.


Här ligger Blogger i en ... påse.

7 Comments:

Blogger Lotten Bergman said...

När det inte är Blogger i påsen, är det hundbajs. Och visst är det underligt att en hundägare först mödosamt plockar upp bajset och packar in det och sedan tänker "tjaaaa, här, bredvid vackra björken, där kan den väl ligga"?

09 juni, 2006 15:35  
Blogger bästisgrannen said...

Det är absolut hundbajs i den där påsen:) Hunden var dessutom dålig i magen den här dagen.

09 juni, 2006 19:21  
Blogger Cecilia N said...

Datorer och bilar har en sak gemensamt: de ska fungera!

(Och det vete sjutton hur de gör det...)

09 juni, 2006 21:01  
Blogger den blyga said...

Jag minns det så väl!

Min EKLUT inträffade den 20 mars!

Då fungerade ingenting. jag slet mitt hår, tryckte och kollade var halvtimme - fick ingenting gjort för örigt.
Sedan hittade jag till " Blogger" help - och upptäckte att det var det samma för en hoper människor över hela klotet.
Jag tryckte på måfå och fick kontakt med en indisk arkitekt i Kabul!
ashokism

Numera är jag mera cool.
Det ordnar sig alltid om man tar det som det kommer...

09 juni, 2006 22:02  
Anonymous Anonym said...

Du skapade alltså en blogg för att kunna kommentera hos Lotten, om jag har fattat saken rätt. Det låter väldigt avancerat i mina öron!

09 juni, 2006 23:05  
Blogger bästisgrannen said...

Ulla- Jag skapade ett Bloggkonto av misstag. Jag skulle endast skriva en liten kommentar till en av Lottens texter. Eftersom jag är lite trög så tryckte jag förmodligen på en massa knappar och skapade en blogg utan att veta om det. Jag kommer inte ihåg om jag lyckades kommentera ... förmodligen inte:)

10 juni, 2006 00:07  
Anonymous Anonym said...

Datorer är inte användarvänliga.

Själv har jag skaffat mig bredband och konstaterat, när alla pryttlar kommit hem med posten, att jag saknar närverkskortskontaktuttag på min dator... Jippi. Nu måste jag alltså skaffa mig en hippare dator för att kunna använda det bredband jag beställt..

11 juni, 2006 21:57  

Skicka en kommentar

<< Home