18 juni 2006

Bitter ... moi?


I går började vi ett – åtminstone för tillfället – ganska tröstlöst arbete. Nu är det dags för tapetborttagning, spackling och målning av taken. Jag tror att jag svor 48 gånger över dem som sålde oss huset. Jag var så förba***d, för jag tänkte på Frankrikeresan som vi skulle ha varit på just nu. Istället stod jag uppflugen på en gammal brun pinnstol och försökte få bort kökstapeten med en spackelmojäng.



Min Gammelbästis satt fast i ett skruvstäd rätt över gatan med sju barn. Min bitterhet fick fullt utlopp när nästa tanke blev att för den här summan pengar, som allt detta kommer att kosta oss, hade vi alla (Gammelbästisens och min familj) kunnat åka till Frankrike och bo på slott och dricka goda, dyra rödviner i säkert tre veckor. Förmodligen med ett stopp på Euro Disney också.



Jag kokade, hyperventilerade och använde mig av mindre vackra ord under några timmar. Visst får man vara lite bitter ibland? Morr!

14 Comments:

Blogger aequinoxia said...

Men jädrar vad snyggt det kommer att bli! Och Frankrike finns kvar nästa sommar. Tills dess kan man köpa franskt rödvin i Sverige, lite brie och chèvre och *låtsas*. Det är i alla fall så jag brukar försöka lura mig själv när Frankrike-abstinensen blir för svår...

19 juni, 2006 08:51  
Blogger bästisgrannen said...

Ja, det kommer att bli snyggt. Jag är inte alltid bitter, det var när jag stod där och pillade på den där dumma tapeten som inte ville lossna. Det var tröstlöst. Tapeten är nu väck:)

Nu ska jag ta med mig tolvåringen och nioåringen och åka och titta på tapeter. Bilder kommer senare om jag lyckas med digitalkameran.

Frankrike finns kvar så jag ska göra som du sa Aequinoxia ... det får bli ett gott franskt vin med lite ostar och ett gott bröd till helgen:)

19 juni, 2006 10:16  
Anonymous Anonym said...

Varför är du bitter - du förstår ju ändå inte vad fransmännen säger !!!
Nej, lasta in kollektivet i bilen/bilarna och kom på en minisemester i Skärgården. Invig vår nya veranda med balkong (!), titta på havet och återvänd en dag eller två senare till spackling och målning.

19 juni, 2006 11:55  
Blogger bästisgrannen said...

Il quit la maison pour aller à l'école (Han lämnar hemmet för att gå till skolan). Jag hade faktiskt fyra i franska när jag läste det, men den här meningen är det enda jag kommer ihåg. Den kanske fungerar ett tag?

Kanske är det bättre med en minisemester till skärgården:)

19 juni, 2006 13:41  
Blogger Lotten Bergman said...

Nu har vi ju midsommartemat färdigt: Det blir fraaaansk utflykt med Roquefortost och Sauternesvin!

19 juni, 2006 13:41  
Anonymous Anonym said...

tjena söting....
det är klart att du får vara bitter, men du kommer ju upp hit isommar. vi kan sitta på min altan och dricka viiiiin... jag längtar till ni kommer... ni är superduktiga... super,super duktiga.... kram cicki

19 juni, 2006 13:44  
Blogger bästisgrannen said...

Plastsyrran- Jag var inte så söt igår och i förrgår. Någon sa att jag såg ut som Lilla My och att jag lät ungefär likadant.

Jag längtar också till din altan och mycket viiin, och det måste vara franskt:)

19 juni, 2006 13:57  
Anonymous Anonym said...

Absbelut ska vinet vara franskt... hur många dagar/veckor ska vi sitta där....? Vilken tur att monika o stig kommer ner nu och hjälper till... Jag önskar att jag hade kunnat komma också. vin vin på dig

19 juni, 2006 15:27  
Blogger Lotten Bergman said...

Det är schå mycket vin här att man ju blir rent schnurr... *hick* ...ig.

19 juni, 2006 15:40  
Blogger aequinoxia said...

Som lektorn säger som åker med Hugo Berglund till Paris: "Un bon vin blanc." Men nu var det ju inte det ni drack...

Ni vet väl att livet blir trevligare, roligare och lyckligare om man talar franska!

19 juni, 2006 22:37  
Blogger bästisgrannen said...

Jag kan tänka mig det. En gång i tiden bodde min bror i Montpellier. Då kunde jag följa med i ett enkelt samtal. Det var bara det att när jag äntligen hade kommit på vad jag skulle säga på franska så hade de bytt ämne:)

19 juni, 2006 22:51  
Anonymous Anonym said...

Stäm de förra ägarna!

20 juni, 2006 23:15  
Blogger den blyga said...

Jag är litet efter i mitt blogg surfande.
Vad bra att Du har DATUM på Dina kommentarer.
Jag tänker, apropos Frankrikeresor på en liten saga Pers morfar berättade:
Haren: Huuu vad jag fryyyser, huuu vad jag fryyyser - till sommaren ska jag bygga mig ett hus.
Sedan kommer sommaren:

Då säger HAREN: Hus i var buske,hus i var buske!

Tänk så trevligt det blir när Ni sitter där i november i er NYgamla hus!

24 juni, 2006 07:19  
Blogger bästisgrannen said...

Jo, det kommer att bli fint. Det börjar ta sig redan nu. Varmt och skönt kommer vi också att ha det med den nya kaminen som är beställd.

24 juni, 2006 21:26  

Skicka en kommentar

<< Home