08 juni 2006

Mannen på taket

I går morse gick jag upp med barnen för att tillsammans med Gammelbästisens familj fira den nyblivna tolvåringen i kollektivet. Jag var trött och lite virrig efter att ha lyssnat på musik i en överbliven iPod halva natten. Efter ett avancerat paketöppnande av födelsedagsbarnet och skönsång från hesa och morgontrötta kollektivmedlemmar, slängde jag i mig lite frukost och satte mig i bilen.

Nästan framme vid jobbet insåg jag att det var onsdag och att det är då jag har min jättelååånga sovmorgon. Nationaldagar och klämdagar kan förvirra. Påmind om att perkolatorn fortfarande var full med nybryggt kaffe gjorde jag en helomvändning och styrde kosan hemåt. Nåja åtminstone nästgårds.

Makligt hällde jag upp mitt kaffe i en stor, blåprickig mugg. Jag klev in i vardagsrummet för att sällskapa en stund med Gammelbästisen, Olle och tre datorer. Som vanligt tryckte vi, efter en stund, våra näsor mot fönsterrutan för att se vad som hände rätt över gatan.
Där, på högsta nivå av vårt hus, stod Skotten på taket med verktygsbälte, såg och hammare. Det var en tilldragande utsikt som jag kunde njuta av av tillsammans med en kopp kaffe. Bättre än kakor faktiskt ...

10 Comments:

Blogger Lotten Bergman said...

Ni som inte har sett detta, ska veta: Skotten springer omkring som en bergsget på takpannorna. Helt orädd!

När jag ska ha upp min man på taket tvingar jag på honom en cykelhjälm och sedan står jag och barnen med andan i halsen och hoppas att allt ska gå bra. Och vårt tak är platt.

08 juni, 2006 08:46  
Anonymous Anonym said...

När jag och min pappa la om taket på sommarhuset (9 m ö marken, vinkeln mot horisontalplanet ca 45 grader) bjöds min mamma upp på drink på taknocken för att fira att papp och läkt var på plats. Hon avböjde konstigt nog. Pappa och jag brukade klättra upp bara för att njuta av utsikten.

Kan annars rekommendera takarbeten som bot mot höjdskräck. De fungerade för mig.

08 juni, 2006 09:27  
Anonymous Anonym said...

Jag gillar Skotten. Händiga karlar är min melodi.

08 juni, 2006 09:58  
Blogger bästisgrannen said...

Anne-Maj- kolla bollarna på taket. Jag hittade tre vilsna bollar däruppe igår, bland annat en ihoptorkad och solblekt BASKETBOLL!

08 juni, 2006 14:02  
Blogger bästisgrannen said...

Näe, hon har ett antal mer eller mindre antika bollar i huset, men det här var förra sommarens nya boll som legat på taket hela vintern. Suck.

08 juni, 2006 16:24  
Anonymous Anonym said...

På Gammelbästisens golv ligger ett obehandlat furugolv, ett lackat askgolv, ett mattlackat ekgolv och ett blanklackat ekgolv (provbitar). Jag gillar det matta ekgolvet, Skotten gillar det blanka och Gammelbästisen gillar det obehandlade furugolvet.
Men nu säger Skotten att pengarna är slut för stunden så det får väl bli obehandlad spånskiva ett tag:)

Det luktar iallafall väldigt gott i huset numera. Till och med jag, som har dåligt luktsinne, känner skillnaden.

Det hade varit bättre om taket hade gått sönder eftersom Skotten är gammal (nåja, något yngre än mig) takläggare.

08 juni, 2006 23:03  
Anonymous Anonym said...

Min man trillade från taket...
Är din till uthyrning??
Vi kan göra en deal...
Jag håller på det matta ekgolvet
(kollat på Bejers)

09 juni, 2006 07:35  
Blogger Cecilia N said...

Make och son har inget emot att gå upp på taket här.

Jag har emot att stå på köksbordet...

Tänk så finurligt inrättat att ha höjdorädda i familjen!

I sommar lär de få hjälpa min mamma med takarbeten på sommarhuset.

09 juni, 2006 08:45  
Blogger Översättarhelena said...

Lackad ask röstar jag på då, eftersom det annars kan känna sig ensamt när ingen har röstat på det.

PS. Jag har inte glömt öronen. Jag har bara inte vågat än. Men snart ...

09 juni, 2006 09:08  
Anonymous Anonym said...

Mongki- äntligen:) Min man hyr ut sig själv för en flaska malt. Släpp inte upp pappa på taket fler gånger, vi vet ju hur det brukar gå:)

Cecilia- Ja, det är praktiskt med bergsgetter i familjen. På min sida är vi inte höjdrädda, men vi ramlar av stegarna. Därför är det skönt med Skotten. Han är inte rädd för någonting förutom små söta möss.

Helena- Jag väntar och väntar och väntar ... :) Jag måste säga att det lackade askgolvet är jättefint. Gammelbästisen och Skotten gillar det också.

09 juni, 2006 13:08  

Skicka en kommentar

<< Home