12 maj 2006

Upp- och nervända världen

Innan jag fick barn visste jag precis hur jag skulle vara som mamma. Mina barn skulle vara artiga och välbelevade. De skulle leka med pedagogiska leksaker, vara kreativa och ständigt utomhus i den friska luften. De skulle snickra egna sköldar och svärd, sy sina egna utklädningskläder (eller åtminstone återvinna sin mammas gamla klänningar). Innan jag ens träffade Skotten köpte jag några undervisande träpussel, lämpliga böcker och annat pyssel från Kallikå utifall att ... Datorer och andra tekniska prylar var inget för mina framtida, kreativa och rödrosiga barn.

Själv skulle jag baka kanelbullar, laga ekologisk mat och läsa undervisande böcker varje kväll.

Ibland förstår jag inte riktigt vad som hände, allt gick så fort. Mina träpussel blev ratade, bullbaket hände en gång, de hemsnickrade sköldarna byttes snabbt ut mot flashiga plastsköldar med matchande svärd och tillhörande hjälm, de pedagogiska böckerna på svenska blev utbytta mot Teletubbies, Postman Pat och Paddington, eftersom jag inte ägt några flotta klänningar så blev det inte mycket återvinning ...

Precis som mitt hus, är detta rena upp och nervända världen. Men jag tänker ofta på att det sällan blir som man tänkt sig – men oftast blir det ganska bra ändå. Det är inte mycket i mitt liv som blivit som jag föreställt mig, jag är glad att jag inte har känt till vad som skulle hända i förväg, men ... jag gillar verkligen min upp- och nervända värld.




Hittade min nioåring i hallen igår. Influerad av gammelbästisen sitter hon alldeles innanför ytterdörren, djupt koncentrerad med datorn i knäet.

5 Comments:

Blogger Lotten Bergman said...

OBS! En basketboll i övre högra hörnet!

12 maj, 2006 23:01  
Anonymous Anonym said...

Jag förstår inte liksom vad du tror gick fel. Dina barn har väl den bästa mamma de kunde fått? En galen, vindrickande norrländsk baskettok, gift med en händig skotte med härlig brytning? De kunde haft det mycket sämre.

Å influenserna från gammelbästisen är väl inte dumma de heller. Kan inte komma på en enda sak jag lärt från gammelbästisen som jag inte haft nytta av.

13 maj, 2006 07:21  
Anonymous Anonym said...

Om du skulle vilja har haft det andra livet borde du har aldrig gift dig med en Skotte, hela vårt land är upp och ner vänd. Men det är tur att vi har varann så det blir lite ordning i mitt liv. Ja, vad gör vi åt vara skotska barn ha,ha.

13 maj, 2006 10:30  
Blogger bästisgrannen said...

Kicki- Det är tur att man inte vet om allt i förväg. När man är ung har man en massa drömmar och ideér om hur man vill att saker och ting ska bli och vara. Ingenting av det jag drömde om har inträffat, det blev mycket bättre. Jag var kanske lite otydlig?

13 maj, 2006 10:34  
Blogger bästisgrannen said...

Skotten- jag älskar vårt liv. Inte en dag har varit långtråkig.

13 maj, 2006 10:39  

Skicka en kommentar

<< Home