27 augusti 2007

Tomtar

Ibland händer det märkliga saker i Världsmetropolen.

I lördags ringde det plötsligt på dörren så där vid middagstid. Utanför huset stod det två tomtar! Jag blev ganska nervös ... det är inte vanligt med två tomtar vid den här årstiden. En julafton, några år tidigare, hade vi en full jultomte som hade gått fel. Efter den händelsen är jag lite rädd för just jultomtar!

Tittade noga på tomtarna för att se om jag kunde känna igen dem. Var det Gammelbästisens barn som höll på med en ny film? Undrade till sist lite försiktigt om det var möhippa på gång.

– Näe, svarade tomtarna i kör. Vi "tomtar".
– Vadå sa ni att ni gör? frågade en lite skärrad Bästisgranne.
– Jo, vi "tomtar", svarade tomtarna. Det gör vi varje år sista helgen i augusti.
– Öh, eh, vad är det för någonting? (Skulle de råna oss?)

Det visar sig snabbt att de två tomtarna har en gammal drickaback med sig som är full med hemgjord glögg, whisky, vin och pepparkakor. De cyklar runt på sina "renar" i vårt område och bjuder grannar på lite glögg och pepparkakor två gånger per år.

Skotten och jag bjöd genast in dem i köket. Två mystiska tomtar i vårt kök som bjöd på glögg och vin! Det var länge sedan jag skrattade så mycket. Sämre lördagkväll kan man ha. Efter en timme cyklade de ganska stadigt vidare till nästa granne.

Om vi kom på vem de var?

Hm, jag tyckte att åttaåringens fotbollstränare såg rätt möra ut igår. Dessutom hade de bekanta solglasögon på sig.

Rara tomtar som bjuder chockade grannar på hemgjord glögg.

12 Comments:

Blogger bästisgrannen said...

Ica - Foppatofflor! Även tomtar har dem.

27 augusti, 2007 22:10  
Blogger Lotten Bergman said...

Frågan är ju nu varför det inte ropades ut över grannskapet att ni hade tomtar på loftet så att jag kunde hjälpa till med förtäringen.

27 augusti, 2007 22:52  
Blogger bästisgrannen said...

De hade nog hört om den förfärliga tisdagkvällen:)

27 augusti, 2007 22:58  
Blogger Översättarhelena said...

Trevlig sed. Hoppas den sprider sig!

28 augusti, 2007 08:08  
Blogger Ica said...

Noooooo!! tomtar i foppatofflor! Jag blir ledsen och deprimerad. Tomten som är ens lyckosnubbe ska inte ha dessa onda saker.

Men just gesten var ju jättesöt. Varför kom de inte till mig. Jag hade verkligen behövt vin i lördags.

28 augusti, 2007 13:26  
Anonymous Anonym said...

Oj vad jag önskar att mina grannar gjorde så! Den enda granne jag märker av är galna tanten under som inte tycker att barn ska få leka på skärtorsdag eller vanligonsdag.

28 augusti, 2007 18:13  
Blogger Cecilia N said...

Maken har jag då aldrig hört talas om! *gapskrattar!*

28 augusti, 2007 20:32  
Blogger bästisgrannen said...

Översättarhelena - kanske sprider sig seden mot sydligare breddgrader om två veckor:)

29 augusti, 2007 08:30  
Blogger bästisgrannen said...

ica - dessa foppatofflor! Men, jag kan ju av egen erfarenhet säga att de är väldigt sköna. Tomtar är ju ute och flänger och då är det viktigt att ha sköna skor på fötterna.

kicki - byt grannar, alltså ... flytta närmare Gammelbästisen och mig.

cecilia n - jag hade aldrig heller hört talas om detta. Jag var chockad i flera minuter:)

29 augusti, 2007 08:34  
Blogger Ica said...

Ja, jag vet att de är sköna, men det förlåter inte hur hopplöst fula de är. Och hur de inte kan matcha nånstans! Vad är snyggt med foppatofflor? Näe, precis.

29 augusti, 2007 13:13  
Blogger bästisgrannen said...

Ja män alltså, tomtar är ju inte så korkade att de använder obekväma skor bara för att de är snygga. Just nu tänker jag också som en tomte, "hellre en bekväm sko på foten är en snygg sko i omklädningsrummet" (snart gammalt djungelordspråk).

29 augusti, 2007 18:55  
Blogger bästisgrannen said...

Jag menar:

Hellre en bekväm, ful sko på foten än en obekväm, snygg sko i omklädningsrummet.

29 augusti, 2007 18:57  

Skicka en kommentar

<< Home