10 augusti 2007

Adopt a higway

När jag var ute och reste förr om åren (för si så där 20 år sedan, hmpf) vet jag att jag ofta tänkte på hur rent det var i Sverige.

Nu när vi reste runt i Minnesota, South Dakota och Iowa slog det oss hur rent det var utefter alla vägar. Det visade sig att man kan adoptera en bit av vägen som man håller rent. Det tycker jag var en himla bra idé. Ett företag, en grupp eller en person kan sköta om städningen på sin alldeles egen bit. Om man vill kan man till och med plantera lite växter, åtminstone i Californien.


Tänk om jag skulle adoptera en bit av E4:an. Jag skulle plantera rosa, röda och lila tulpaner efter hela vägrenen och städa där minst två gånger om året.

Kan man göra detta i Sverige?

13 Comments:

Anonymous Anonym said...

Jag vet vad jag skulle göra! Jag skulle adoptera en rondell och göra som en som jag såg i Växjö: Halvstora tallar och lingonris. Hur bra som helst! Kostar inte mycket, man ser igenom och hur tjusigt som helst! Ska fota den nästa gång.

Annars skulle jag adoptera sträckan Robertsfors-Skellefteå och göra den lite roligare.

10 augusti, 2007 19:40  
Anonymous Anonym said...

Jag vill adoptera en busshållplats: Bynäsvägen i Mesta. Folkbildande affischer som byts ut varannan vecka, trådlöst internet och Securitasvakt på fredags- och lördagskvällar.

11 augusti, 2007 09:19  
Blogger bästisgrannen said...

kicki - sträckan Robertsfors-Skellefteå är förfärlig, men mest pga den smala vägen. Kanske en dubbelfilig E4:a med lingonris och halvstora tallar i mittremsan?

en djefla man - bra idé:)

11 augusti, 2007 10:30  
Anonymous Anonym said...

Min trädgård skulle kunna få adopteras av någon som gillar att göra fint där.

11 augusti, 2007 12:21  
Blogger bästisgrannen said...

Ullah - vilken bra idé! Jag vill adoptera bort min trädgård också ...till en trädgårdsmästare. Det är en av mina högsta önskningar.

11 augusti, 2007 18:09  
Anonymous Anonym said...

Jag kan adoptera era trädgårdar mot att jag har fri tillgång. HOPPLÖST värdelöst med lägenhet...

12 augusti, 2007 08:37  
Blogger bästisgrannen said...

Hm, jag undrar vad du skulle göra med våra trädgårdar?

En båtparkering? Ett hem för Super Mario? En insjö med laxfiske?

12 augusti, 2007 15:44  
Anonymous Anonym said...

Min trädgård är en naturtomt och jag kör med sk wild gardening. Det kanske är bäst att det förblir så.

13 augusti, 2007 00:13  
Anonymous Anonym said...

Jag skulle mura en grymt fin grill, planter rödbetor och så potatis. Inga blommor och sånt. Lite buskar och en massa gräsmatta. Och givetvis ett litet båthus i utkanten.

14 augusti, 2007 11:15  
Anonymous Anonym said...

Vilken strålande idé! Jag skulle adoptera en snutt av min gata och inrätta ett straffredskap som smäller i ansiktet på hundägare som låter jycken kissa i min port... Sedan skulle det bli blommor och grejor OCKSÅ.

Wv: tokmojh!!

15 augusti, 2007 21:37  
Blogger Ica said...

Åh! om man adopterar en bit får man då campa på den gratis? Då vill jag helt klart göra det och på så sätt slippa betala en massa pengar för bostad i staterna när man inte befinner sig i boston eller liknande där man kan bo hos kompisar.

hm, wv: lbs
Hur ska man tolka det?

16 augusti, 2007 12:03  
Blogger lilla my said...

Jag skulle adoptera ett dubbelsäte på tåget jag pendlar med.
Göra det lite mysigt och bekvämt och se till att det alltid var rent och snyggt.
Sen skulle så klart ingen annan få sitta där och jag skulle ha sittplats (vid fönstret!)varenda morgon och eftermiddag.
Det lediga sätet skulle jag nådigt låna ut till snygga singlar.

17 augusti, 2007 14:45  
Anonymous Anonym said...

Lilla mys idé låter trevlig tycker jag. Det skulle jag också velat göra när jag pendlade. Men då gick tåget 5.37 och det var gott om fönsterplatser och ont om snygga singlar.
Nu är jag gift och bilar så det funkar inte på flera plan.

17 augusti, 2007 15:35  

Skicka en kommentar

<< Home