01 augusti 2007

Långweekend

På fyra dagar har vi gjort så många saker att vi låg och flämtade i soffan när vi kom tillbaka till Sioux Falls i måndags.

Cabela's.
Den intensiva långhelgen började med att vi åkte till Mitchell (South Dakota) i fredags. Vi åkte dit för att kolla in en av de coolaste affärerna jag någonsin varit till, ”Cabela's”. Där finns allt inom jakt och fiske. Vilket ställe! Personligen hade jag kunnat stanna där resten av dagen.

I Mitchell finns också ett helt otroligt hus som är helt pyntat med majskolvar, the ”Corn Palace”. Vem sjutton kom på den idén? Helt otroligt.
The canyon by Dell Rapids.
Några timmar senare åkte vi vidare för att äta en sen lunch vid en underbar ”canyon”. När jag stod där, i den fuktiga värmen, önskade jag för några minuter att jag hade möjlighet att resa tillbaka i tiden och se hur det såg ut där för 150 år sedan.

Jag skjuter prick.
I närheten av vårt picknickställe fick vi möjligheten att skjuta. Jag har några udda talanger varav en är att skjuta. Gammelbästisen var skeptisk till en början, men efter en stund fick vi släpa ut henne från skjutbanan. Det var dags att åka till Alton, Iowa.

Iowa.
Jag har inte varit tillbaka i Iowa på över 20 år så det var kosmiskt spännande att köra på de spikraka vägarna med majsfält så långt ögat kan nå. Det är någonting speciellt med lukten, värmen och ljuset. Det kändes litet som att komma hem. Jag hade ett bra år i Alton.

Class of '82.
På 48 timmar hann vi med allt som jag ville göra. Jag träffade resten av familjen, jag gick runt och fotograferade halva Alton, jag gick på 25-års jubileet och träffade mina gamla klasskompisar, jag åt och åt och åt.

The Ok Café. Här åt jag många hamburgare.

Casey's kan jämföras med Pressbyrån.
Grädden på moset var the ”County Fair” i Le Mars som jag alltid lyckades missa för 25 år sedan. Äntligen fick jag klappa grisar, får och kossor och äta funnelcake. Jag var sjutton år igen (på gott och ont). Men jag njöt ...

Pussande grisar.

10 Comments:

Blogger Ica said...

Åh, vilka rena och fina grisar.
Du ser riktigt cool ut med den där puffran ju.

01 augusti, 2007 18:48  
Anonymous Anonym said...

ica - grisarna var otroligt rena. Jag tror att de var tvattade i the Pet Wash i Alton som Gammelbastisen skrivit om. Visst ser jag cool ut:) Jag borde ha blivit polis eller nagonting i den stilen:)

01 augusti, 2007 22:47  
Blogger Ica said...

Ja, det kanske de har gjort. Så rena är jag aldrig grisarna här.
Hm, ja, eller skulle du passa som skurk. Eller sån där cool civilsnut som vägrar ha på sig uniform. Men inga foppatofflor i samma veva som skjutvapen. Ocool

02 augusti, 2007 06:20  
Anonymous Anonym said...

ica - grisarna var aldrig sa dar rena pa farmen som min familj hade. Pa the County Fair blir de putsade, tvattade och kammade:)

Jag tror att jag hade jumpaskor nar jag skot prick ... hoppas jag:)

02 augusti, 2007 06:42  
Anonymous Anonym said...

Tror inte grisarna pussades, de sniffade nog förvånade på varandra! Undrar om schampodoft är något grisar gillar lika mycket som gyttjedoft?

Wv: Yrpff - luktande och nysade gris.

02 augusti, 2007 13:31  
Anonymous Anonym said...

ab - jag tror grisarna var förvånade över den nya lukten och looken. Jag är nästan säker på att de längtade ut till sin gyttjepöl.

02 augusti, 2007 18:15  
Anonymous Anonym said...

Hi darling. Glad to see that everthing is going well. It really seems to have been a trip of a life time for yous. I think the american food culture is more in line with my own. I think you'll have to bring back a few of the recepies from your trip especially the beer chicken excellent stuff. We could invite ab she seems to have some alternative views on this subject. GREAT STUFF. We miss you. Love and kisses from your family.

03 augusti, 2007 09:59  
Anonymous Anonym said...

Howdy from pulan. 25 år sen, det är ju inte riktigt klokt! Har vi blivit nå´vuxnare sen dess? Njaa, knappast, och det är väl tur det. Det tänker vi för övrigt inte bli i fortsättningen heller. Mina barn tycker att jag är den flamsigaste mamma de någonsin har haft.
Roa er och njut resten av resan. kramar från mig.

03 augusti, 2007 18:31  
Anonymous Anonym said...

Tänk vad mycket kul ni missar när ni är borta: Idag var det repris på sommartorpet med Ernst Kirschensteiger, han byggde en toa i en lada tror jag, senare ikväll blir det repris på Ingmar Bergmans Fanny och Alexander, idag visar de 5-timmarsversionen...(Fast den är faktiskt bra. Jag antar att nyheten om Bergman har nått er)Allsångens stora final på tisdag med... hon den där lilla energiska damen som bor i Täby och är gift med Benny Anderssons son och sjöng att hon är så avundsjuk och vill kyssa dig.... Jag har fått dåligt minne, det är lite oroväckande. Har alltid haft lätt att komma ihåg namn men nuförtiden glömmer jag vad alla heter. Är det ett ålderstecken eller är det utbrändhet? Kanske en kombination.
Jag kanske behöver åka utomlands med en kompis i några veckor?..

03 augusti, 2007 22:25  
Blogger Cecilia N said...

Jag blev tvungen att klicka upp klassfotot. Tvåan från höger såg ut som Lotten på lilla bilden. Och nån måtta får det väl vara!
Och det var det ju.

10 augusti, 2007 12:12  

Skicka en kommentar

<< Home