06 augusti 2007

Cook out

Vad passade bättre sista kvällen än en "cook out" med familjen? Vi lämnade Sioux Falls vid 16-tiden och åkte till en av släktingarnas farm utanför Le Mars, Iowa.


Inom tio minuter hade vi någonting att dricka i handen. Gammelbästisen och jag vandrade runt med varsin öl som min amerikanska syster kallar för "piss water". Jag är beredd att hålla med , men ölen var kall och nostalgifaktorn var hög.

Från att ha åkt från en ganska dräglig luftfuktighet i Sioux Falls, kom vi till ett Iowa som vibrerade av fukt och värme. Vid minsta ansträngning bröt små fina svettdroppar ut över hela kroppen.

När jag var här för 25 år sedan var farmen i den äldre generationens ägor. Det fanns kor, hästar, hönor och grisar här. Nuförtiden är djuren borta och farmen ombyggd. Gammelbästisen och jag blev visade runt hela bondgården.



Nya tider, nytt tänkande. Idag är stallet ombyggt till en "partybarn". Där djuren stått stod tio fantastiska picknickbord á 700 kronor styck (Gammelbästisen ville packa ned samtliga och ta med dessa till Världsmetropolen). På övervåningen, där höet brukade ligga, fanns numera en scen, ett fantastiskt dansgolv och en basketkorg! Helt otroligt!


Det här golvet hade jag gärna tagit med mig till Världsmetropolen.

Titta, här bor de små gulliga basketbollarna! Mjukt och skönt...

På en cook out (pot luck) samlas familj eller vänner och de flesta tar med sig någonting ... läsk, chips, korv, glass, bröd eller något annat ätbart. Det är en väldigt avslappnad tillställning där de flesta knallar runt i shorts och t-shirts (med tanke på vädret fanns det inte mycket att välja på om man inte ville bada i svett).

I väntan på hamburgare och korvar.
Mmmm ....

Som gäst blir man väldigt väl omhändertagen och det kan kännas som om man sitter i fåtöljen med Lasse Holmqvist. Här frågas det om familj, barn, gamla pojkvänner, religion, politik och jobb. Inga hemligheter här!

Så var det dags igen! Jag frågade varför vi inte sköt med bössa för 25 år sedan. Jorå, de hade de visst gjort men jag hade visst jagat andra saker!?! Det kommer jag inte ihåg.

Hej då Iowa för den här gången. Om jag någonsin kommer hit igen vill jag ta med mig familjen.

11 Comments:

Blogger Lotten Bergman said...

Ser ni att Bästisgrannen skjuter som en kung med rätt teknik? Endera dagen ska jag visa en bild av mig själv i samma position. Med rätt teknik? Nope.

06 augusti, 2007 07:01  
Anonymous Anonym said...

Looks like you got to see a great deal of the real america and met real americans thats what travelling is all about. Now we're looking foreward to getting back our missing link. The bairns are on clean up patroll today. See yous tomorrow.

06 augusti, 2007 10:07  
Anonymous Anonym said...

Man sitter ju och blir riktigt rörd och varmhjärtad här över all gästfrihet ni har mött... *snyft*


Välkomna tillbaka, safe journey! Om en halvtimme ringer er väckarklocka.

06 augusti, 2007 13:03  
Anonymous Anonym said...

Ja, god morgon. Nu springer Lotten omkring och städar i hotellrummet. Dags för frukost:)

06 augusti, 2007 14:00  
Anonymous Anonym said...

Hi Chris, This is Dawn your American sis. I miss you and Charlotte.. Hope you had a safe trip home. I love the cookout photos! You look like Annie Oaklie while you are shooting!

06 augusti, 2007 22:22  
Blogger Ica said...

AH! Nu ser jag dem! Du skjuter iförd foppatofflor. Nooooo! Att du ens har med dem.

Golvet verkar mucho trevligt. Perfekt för dans, inlines och ja, basket kanske?

07 augusti, 2007 15:41  
Blogger bästisgrannen said...

ica - Ooops, I'm busted:)Saken är den att jag egentligen älskar mina foppatofflor. De är dessutom väldigt bra att packa när man har flera kilo övervikt. De väger ingenting!

08 augusti, 2007 07:03  
Anonymous Anonym said...

Jag väntar på bilder på dina inköp på Cabelas!

08 augusti, 2007 07:32  
Blogger bästisgrannen said...

Kicki - är du ledig idag? Cabelas är en fantastisk affär. Jag har en snygg bild i min mobiltelefon men jag har inte lyckats lista ut hur man för över bilderna till datorn ännu. Jag lider av "Jet Lag" idag och tror inte att jag kommer att lyckas med att läsa en instruktionsbok:)

08 augusti, 2007 07:45  
Anonymous Anonym said...

Jag är vaken. Filip också. Ring om du vill bjuda på kaffe!

08 augusti, 2007 07:48  
Anonymous Anonym said...

"Ledig" menar jag. Jag har ju inget jobb. Inte Filip heller.

08 augusti, 2007 07:54  

Skicka en kommentar

<< Home