20 juli 2007

Borta bra och bra borta

Om fyra dagar åker Gammelbästisen och jag till USA. Jag kan inte längre skilja på höger och vänster. Jag bjuder hem femton släktingar och säger sedan att de inte kan komma. Fel ord kommer ur munnen och jag tvättar bilen istället för håret. Jag låser upp bilen, sätter in bilnycklarna i handväskan, kastar handväskan i baksätet och sätter mig i förarsätet för att köra. Utan nyckel.

Vi är i stugan, och detta är utsikten från bron. (Bron = trappan från ytterdörren.)


En prick likadan häst hade jag som liten. Den här är ny och har mer attiraljer. Den heter Barbapapa. (Min tioåring döpte den.)

Gammelbästisens farmor och farfar och andra förfäder visade sig plötsligt vara begravda i en närbelägen kyrka. Den var stor, men den var i mina ögon ännu större för 30 år sedan.

Denna stigslinga är så bekant att jag utan att snubbla skulle kunna vandra på den i nattsvart mörker. Jag tror att jag känner till varenda sten ... åtminstone om man går slingan åt höger. (Men vänta nu. Vilket är höger?)

5 Comments:

Blogger Översättarhelena said...

Konstig kyrka. Den ser ut som en domstolsbyggnad eller nåt. (Inte för att jag vet hur en domstolsbyggnad ser ut.)

21 juli, 2007 00:40  
Blogger Lotten Bergman said...

Det var en konstig kyrka, som hade smält in rätt bra i både södra USA och Forum Romanum. Feerruktansvärt stor var den också, den heter Skellefteå lans ... lands ... hm ... skrnf ... ortskyrka? (Mitt minne är selektivt.)

21 juli, 2007 09:09  
Anonymous Anonym said...

Den kyrkan skulle passa bra i Washington!

21 juli, 2007 12:01  
Blogger Ica said...

Hm, det finns mycket av underliga saker i Norrland tycker jag det verkar som. Jag måste åka dit någon gång. Även om jag räknar Etuna som Norrland.

21 juli, 2007 20:42  
Blogger bästisgrannen said...

Pah, Världsmetropolen som Norrland? Ica, du MÅSTE åka upp till Norrland så att du får se. Det är otroligt vackert och de flesta som bor där är jättetrevliga:)

23 juli, 2007 00:48  

Skicka en kommentar

<< Home