07 januari 2007

Facit till "En är falsk, fyra är rätt"

Oj, vad min lördagkväll blev annorlunda.

En "normal" lördagkväll brukar innehålla lite middagsmat med oss och Gammelbästisens familj. Sedan rusar hon hem och julkalenderbloggar eller funderar på morgondagens bloggtext. Själv hamnar jag oftast i soffan framför TV:n med fjärrkontrollen i högsta hugg.

I går kväll blev det ingen middagsmat med grannen. Hon satt som fastgjuten framför skärmen. Vid 19:00 ringde hon och vrålade:

- Nu måste du komma över och blogga. Det händer jätteroliga saker på bloggen.
- Näe, men jag sitter ju här och sla ... nej zappar, svarade jag.
- Kom nu din lata shetlandsponny ... du får mitt sista glas vin.

Sagt och gjort. Jag släckte stearinljusen och vandrade över gatan.

Vad kul det var. Jag hamnade också framför skärmen resten av kvällen.

Nu till facit:

1.
Jag är dotter till en länspolismästare och vet därför vad som är rätt och fel. Det kan i och för sig vara en definitionsfråga eftersom han numera är en glad pensionär. Så Kicki (som fullständigt fegade ur), Anne-Maj och Anna är välkomna hem till mig när de vill men de behöver inte städa. Jag gör en grym lax- och räkpaj.
2.
Jag har inte som mest gjort 41 poäng i en basketmatch. Här är alltså felet. Flinn satte huvudet på spiken. Jag var tvungen att gå in på hennes blogg och kolla om hon möjligtvis var basketspelande norrländska. 42 poäng är mitt poängbästa! Helt otroligt Flinn. Du vann! (Saom gissade också rätt.)
3.
Jag har hört ABBA live 1975. Det stämmer. Jag var elva år och ville se när ABBA uppträdde live i staden där jag bodde. Mina föräldrar var inte ett dugg intresserade av ABBA och de vägrade följa med mig dit. På kvällen när ABBA spelade smög jag ut och lyssnade ... Jag såg scenljuset lång bort där jag helst av allt ville vara. Åååh, vad jag ogillade mina föräldrar just då! Några gissade på ABBA: Gammelbästisen, En djefla man och Quid Vis. Egentligen var det synd att ni inte vann för ni är nog de enda som kan tänka sig att städa hemma hos mig. Ni kan också få paj.
4.
Jag har klappat Kungen på armen. Det är faktiskt sant. I samma stad som ABBA spelade, gjorde kungen ett besök. Han tog en promenad från Stadshotellet ned genom stadsparken. Halva staden stod uppradade utanför för att få se en skymt av honom. Min kompis och jag var smala och små på den tiden så vi ålade oss längst fram i ledet. När han gick förbi klappade jag honom på armen. Wow, jag rörde kungens kavaj. Det här är ju cirka trettio år sedan så det gick att röra honom. Som Rosmari säger är det en omöjlighet idag. Christina hakade på. Jag är glad att jag inte blev gripen.
5.
Jag har varit i Dallas och tittat på South Fork Ranch med Gammelbästisen. Den här var lätt om man läser Gammelbästisens texter. Jag sätter in en bonusbild på två hopplöst naiva svenskor.
Egentligen var vi inte intresserade av att titta på denna ranch men Gammelbästisens amerikanska familj insisterade på att visa sin "svenska dotters" kompis alla Dallas sevärdheter.

Vinnaren blir solklart Flinn. Välkommen till Världsmetropolen.

13 Comments:

Blogger Lotten Bergman said...

Tjejen som i linne och shorts trycker sig mot det jättestora, vita fundamentet (eller är det en pelare?) är en annan svenska. Hon ville inte vara med på bilden. De där vita shortsen som jag har på mig var av helsyntet och alldeles noppiga.

Där utanför Southfork kunde man köpa jordkokor i små lådor. Dem med äkta bajs i var lite dyrare än de andra, vilket jag tyckte var konstigt.

07 januari, 2007 13:52  
Blogger bästisgrannen said...

Varför köpte vi inte en låda???

07 januari, 2007 14:04  
Anonymous Anonym said...

Ååååh! Bildbeviset!

07 januari, 2007 14:10  
Blogger bästisgrannen said...

Anne-Maj - Visst är vi gulliga?

07 januari, 2007 14:28  
Anonymous Anonym said...

NÄE! Inte på en enda liten blogg har jag gissat rätt!!! Betyder det att jag är naiv? Helt dum i huvudet? Eller vad???
Och du ... efter din kommentar hos mig ... kan du inte berätta lite mer ... du bor i världsmetropolen som jag föddes i och växte upp i och du jobbade i bästkustens största stad när jag gjorde det ... inom samma bransch! Säg mer!
Och nu åker du in i min länklista ;) säg till om du inte vill ligga där ....

07 januari, 2007 15:25  
Anonymous Anonym said...

Jag fegade ur helt klart. Jag har varit hemma hos dig och där vill jag INTE städa. Där vill jag bara dricka kaffe och ligga i mina två soffor.

Grattis Flinn!

07 januari, 2007 15:27  
Blogger bästisgrannen said...

christina - jag känner mig ärad. Jag bodde vid Bästkusten mellan 1988 till 1994. Jag jobbade som nattportier på hotellet med den bästa verandan (med de bästa räksmörgåsarna). Jag hade rätt många jobb när jag bodde där och jag hade jätteskoj. 1994 fick jag nog när jag tyckte att allt var utbytbart i Gbg. Jag flyttade hem till norrland. Där träffade jag en skotte som inte stod ut med kylan (-42 den sista vintern). Vi hamnade i Världsmetropolen p g a Lotten (som är min "bästis"). Egentligen var vi på väg till Gbg igen, men vi mellanlandade i Världsmetropolen och blev sålda på läget. Kort historik:)

Här trivs vi jättebra med grannarna, basketen och jobben.

Kicki - Välkommen hit på kaffe, men glöm inte att sofforna är MINA:)

07 januari, 2007 16:00  
Blogger Flinn said...

Nämen oj, vad är det här? Jag håller på och tar mig runt bland bloggarna jag har gissat på och märker att jag gissat rätt gång på gång. Och jag brukar aldrig gissa rätt annars! Kan det vara ett virus?

Nåja, jag har inte varit i Världsmetorpolen på ett decennium, och städar gör jag bättre hos andra än hos mig själv, så det ska nog bli bra det här ...

(Iiiiiiiih!!! Jag vann! Jag vann! :D)

07 januari, 2007 21:14  
Blogger Ica said...

Attans. Jag hann ju inte gissa. Du får inte publicera facit så fort.

07 januari, 2007 21:31  
Blogger linlasj said...

Kan inte sluta skratta åt din kommentera på saoms blogg! För en fransk gränsvakt. Sådana skämt älskar jag!

08 januari, 2007 00:44  
Anonymous Anonym said...

Bilen körs fram 15.47 imorgon. Just be there!

08 januari, 2007 07:13  
Blogger bästisgrannen said...

Flinn - Ja visst är det kul att vinna. Jag vann på Elisabets blogg:D

Ica - Det är nog den enda gången som jag har varit snabb ... förutom på basketplan förstås:)

Slars - Välkommen hit.

Kicki - I'm ready after four.

08 januari, 2007 18:06  
Anonymous Anonym said...

Åhhh va synd att jag inte hann hit och fick vara med och gissa...

08 januari, 2007 19:27  

Skicka en kommentar

<< Home