11 december 2006

Träning

Idag samlades vi för vår vanliga måndagsträning. Kanske var vi något mörbultade efter lördagens match. Men för min del var det inte mycket värre än vanligt.

Jag är lite mör efter en vanlig träning numera.

Jag glömmer att värma upp och sedan glömmer jag att stretcha. Nuförtiden tar det lite mer tid att återhämta sig.

"På min tid" var det inte riktigt modernt med uppvärmning och stretching. Det kom liksom på modet senare. När jag började spela basket var det lite mer "pang på rödbetan". Vi bytte om till röda eller blåa trosshorts och sedan körde vi järnet från början till slut. När träningen var klar slängde sig alla in i duschen med ludna ben och ekorrar under armarna. Sedan kunde vi cykla runt halva sta'n utan att det berörde oss.

Nu vill jag helst av allt ligga i soffan och zappa med fjärrkontrollen.

Men ikväll blir det inget zappande för jag måste slå upp alla konstiga ord och uttryck som jag hörde under kvällens träning.

Vi hade nämligen proffscoachen som tränare.

Det var kul, men jag kände mig lite trög och gammalmodig.

"Passing game", "splitta", "outsidespelare", "inside", "pick and roll" och några andra uttryck som plötsligt har ramlat ur hjärnkontoret.

Jag som bäst kommer ihåg när man bytte uttrycket "tvåtaktare" till "lay-up"!

Nu förstår jag varför min son undrade:

-Mamma, var du född när dinosaurierna levde?

8 Comments:

Blogger Lotten Bergman said...

Men visst är det underligt att proffscoachen är ÄLDRE än vi? När lärde HAN sig allt han kan?

Ah, nu kom jag på: han var ju upptagen med att vinna SM-guld när vi försökte lära oss till exempel att säga "24" istället för "30".

12 december, 2006 00:48  
Anonymous Anonym said...

Jag är då tydligen så gammal att (numera stora) barnvaktsbarnet A trodde att det var jag som var den Eva som det stod om i bibeln i avsnittet om Adam och Eva... (Men hon undrade vem den där Adam var!)

Senast jag var över atlanten så fascinerades jag så över att det var liksom inte samma regler i basket där som här. Varför det? En fotbollsmatch är väl världen över 45 * 2 minuter? Men en basketmatch är olika lång beroende på vilken kontinent man befinner sig på. (Och eftersom NBA-matcher är längre än basketligamatcher så får NBA-spelare göra fler fouls innan de blir utfoulade. Förvirrande!)

12 december, 2006 08:00  
Blogger bästisgrannen said...

Lotten- Ja, tänk när de bytte storlek på bollen! Plötsligt blev bollen pytteliten och fick namnet "damboll". Åh, vad töntigt jag tyckte att det var ... DÅ.

Ewa- när jag bodde i landet på andra sidan Atlanten (på dinosauriernas tid) så bodde jag i en stat där de hade "girls basketball rules". Det innebar att vi var tre försvarare och tre anfallare i mitt lag. Var man försvarare så fick man endast spela försvar hela matchen. Det var helt sjukt. Tack och lov har de tagit bort denna typ av basketspel i alla stater (tror jag).

Hur många fouls får de göra i NBA? Kanske är det någonting för Muskelkvinnan i vårt lag?

12 december, 2006 08:19  
Anonymous Anonym said...

6 fouls i NBA. Iallafall på min NBA-tid.

Förresten. Jag har glömt svaret på frågan: Levde du på dinosauriernas tid?

12 december, 2006 09:14  
Anonymous Anonym said...

Var du med när vi mötte Höken (när vi spelade med Falken) och gjorde en "rotasjon spesial"? Vad kaxiga vi var då! Du minns väl Libbe, Olofson,och Maria Wallenius...

13 december, 2006 00:33  
Blogger bästisgrannen said...

"Rotasjon spesial" ... någonting börjar vakna längst bak i hjärnan. Berätta. Jag levde ju när dinosaurierna fanns, minnet sviker:)

13 december, 2006 13:36  
Blogger Ica said...

Tack för att du under rödvinsrus drog mitt namn ur hatten. Jag visste att det krävdes en bästisgranne för att jag skulle vinna.

15 december, 2006 10:27  
Blogger bästisgrannen said...

Man gör vad man kan:)

16 december, 2006 16:55  

Skicka en kommentar

<< Home