08 december 2006

Fredagkväll

Gammelbästisen är på rymmen någonstans i storsta'n. Skotten är och jobbar. Mina barn sitter i köket och spelar bordsspel. De är sams.

Själv sitter jag vid datorn med en kluckande mage. Jag har hällt i mig en och en halv liter julmust. Oj, vad gott det är!

Med tanke på hur bra det smakar är det konstigt att jag bara dricker must till jul och påsk. Jag är som en lydig robot. Resten av året skulle det inte falla mig in att dricka must. Jag vet inte varför.

I våras, när vi kamperade hos Gammelbästisen, hittade vi en gammal oöppnad julmust i hennes stora skafferi.

-Vem vill ha julmust? ropade vi.

Barnen kom springande och likt gräshoppor försvann julmusten på några sekunder. Det föll mig inte in att ens smaka. Det var ju vår.

I Världsmetropolen är det inte direkt julvädersstämning. Ute är det kolsvart, fuktigt och allmänt sunkigt. Det är sällan som jag varit med om ett så kompakt MÖRKER. Men det är december och om några veckor är det jullov.

Då smakar det bra med lite must i magen.

8 Comments:

Anonymous Anonym said...

Å här sitter jag samma fredagskväll. Gudmodern röker på balkongen, Femåringen ligger dubbelvikt över en pilates-boll i min säng iförd Spindelmannen-pyjamas. Å nån julmust har jag inte heller.

Wv: tdunk: te-dunk?

08 december, 2006 20:14  
Anonymous Anonym said...

Jul/påsk-must går ju bara att köpa till påsk och jul. Annars skulle jag köpa det oftare.

08 december, 2006 21:22  
Blogger bästisgrannen said...

Kicki- är du laddad inför morgondagen? Själv har jag överladdat litet med för mycket julmust. Nu kan jag inte sova.

Anonymous- jag vet inte om jag skulle köpa det oftare. Det är ju supergott, men det kanske beror på att man dricker det så sällan? Just nu har jag druckit alldeles för mycket:)

08 december, 2006 23:59  
Blogger Lotten Bergman said...

Apropå vaken och inte kunna sova ... jag drack tre koppar kaffe på teatern och körde sedan vilse i Södertälje och hamnade nästan i Nyköping och hade ingen mobil med mig och kom hem till detta totalt nattsvarta mörker.

Men teatern var bra!

Nu MÅSTE vi sova inför matchen, brudar!

09 december, 2006 01:21  
Anonymous Anonym said...

Jag är laddad inför matchen. Två barnvakter är anställda, godis ska inköpas. Stadig frukost, redig lunch och nyrakade ben. Dagen inleddes med sovmorgon till 06.01.

09 december, 2006 06:35  
Blogger bästisgrannen said...

Jag håller på att ladda upp mig med kaffe.

09 december, 2006 10:46  
Anonymous Anonym said...

Det är ett helgerån att dricka julmust annat än på julen, som att sörpla varm glögg i solen på en sandstrand. Nån ordning får det ju vara.
Föräldrarna kommer hit nästa vecka, har bett dem ta med Mamma Scans falukorv, glöggkryddor, och..ja, just det, julmust!

Ja, jag bor här sedan augusti, blir här till siste mars, kanske längre om jag har tur...

Maila gärna någon gång, tror Lotten har min e-mail. Eftersom det är tisdag imorgon i min lilla förryckta värld, ska jag nu hoppa i säng.Tjing!

09 december, 2006 23:08  
Blogger bästisgrannen said...

Ullis- jag kollar med Lotten ang. mailadressen. Vi vann vår basketmatch idag. Matchrapport kommer imorgon.

09 december, 2006 23:49  

Skicka en kommentar

<< Home