27 december 2006

Matblogg från Världsmetropolen

Om ni gillar lax och annat gott kan jag verkligen rekommendera den här kalla pajen från Coops receptsida. Jag blev bjuden på den på jobbet. Jag var fräck och lastade på två rejäla portioner. Sedan gick jag hem och lagade den själv. Den var lika god andra gången.

På nyårsafton ska Gammelbästisen och jag laga pajen till förrätt. Då ska vi lägga upp pajen i bitar på tallrikar i förväg så att pajen inte försvinner ner i Skottens mage.

Pajen ska räcka till åtta portioner men vi var fyra personer som mumsade i oss en hel paj här om kvällen.


Kall lax-och räkpaj 8 portioner ca 30 minuter + tid i kylen

Ingredienser

Pajskal:
200 g kavring
50 g smält smör

Dekoration:
100 g löjrom eller röd caviar
Citronskivor
Dillvippor

Fyllning:
150 g kallrökt lax i strimlor (småbitar)
200 g räkor (skalade och ev. hackade)
2 ägg, hårdkokta och hackade
2 avokador, i småbitar
1 liten rödlök, finhackad
1 dl lätt crème fraiche
3 msk lättmajonnäs
1 tsk citron, pressad
3-5 krm salt
0,5 tsk vitpeppar

Tillagning:

Skär kavringen i mindre bitar och fördela brödet till smulor i en matberedare. Smält smöret och blanda det med brödsmulorna. Tryck ut blandningen i en pajform, 26-28 cm i diameter. Ställ formen kallt. Blanda lax, räkor, ägg, avokado och lök med créme fraiche och majonnäs. Smaka av med citron, salt och peppar. Bred ut fyllningen i pajskalet. Pajen kan gärna stå och mogna några timmar i kylskåpet.


Den är verkligen god. Dessutom är pajen lätt att göra. Jag som inte är en fena på att laga mat klarade av att göra den

14 Comments:

Anonymous Anonym said...

Ja just ja, man ska äta mat till nyår också. Ska nog försöka på bonusbarnen att bestämma menyn och hoppas på att det finns honkräftor med rom på Coops som det fanns för två år sedan.

Frasses var grymt!

27 december, 2006 18:25  
Blogger Lotten Bergman said...

Äääääsch. Nu har du hittat på förrätten. Då måste jag komponera huvudrätten.

Heureka! Palt!

27 december, 2006 22:16  
Blogger bästisgrannen said...

Eller ... vi beställer från Frasses?

28 december, 2006 00:26  
Anonymous Anonym said...

Tycker att Bäsigrannens alternativ är snäppet bättre. Frasses ka nman inte äta när som helst.

Funderar på palt och festfixarmöte framöver, då blir paltbegäret stillat.

28 december, 2006 07:34  
Blogger bästisgrannen said...

Men Kicki ... Bäsisgrannen ka nman ...

Näeh ... nu måste vi ha ett Skrovmål.

28 december, 2006 21:55  
Blogger den blyga said...

Låter spännande (Receptet alltså) Arkiveras(=behöver inspiration till våra stora festligheter månadsskiftet apil/maj!

Gott slut förresten!

29 december, 2006 08:14  
Anonymous Anonym said...

Vad är Frasses? (Undrar en som INTE är bekant med Världsmetropolen).

Ska definitivt testa pajen! Jag letar just inspiration till en nyårsförrätt!

29 december, 2006 15:24  
Anonymous Anonym said...

Lady Stalker: Hamburgare när de är som bäst. www.frasses.se i väntan på mitt bloginlägg om senaste besöket i paradiset.

29 december, 2006 17:02  
Blogger bästisgrannen said...

Frassegrillen var ett begrepp när Gammelbästisen och jag växte upp i Norrland. Sedan har det liksom följt med. När hamburgarna är som godast ...

31 december, 2006 00:39  
Anonymous Anonym said...

På Frasses på storgatan kunde man äta Parisare, en enormt stor och tjock korvskiva mellan hamburgerbröden. Jag kan känna smaken nu... och så drack jag alltid fanta till.Utanför yrde snön i gatlyktornas sken. (Det var på den tiden man fortfarande hade vinter i Norrland)På tal om grillkiosker i Norrland. Det finns en historia om Jokkmokks basketamerikan (på den tiden man spelade i division ett)som kom in på Gullans grill och beställde en hamburgare; "Do you want mos on your hamburger?" Svarade: " I don´t want no moose on my hamburger"
Jokkmokkshumor...

03 januari, 2007 23:16  
Blogger bästisgrannen said...

Moose on my hamburger ... Fnizz:)

Jag kommer ihåg en annan historia som gick ...
-Röker dina kor?
-Näe!
-Då är det din ...

Anna P- Kommer du ihåg svaret?

04 januari, 2007 08:32  
Anonymous Anonym said...

...lagård som brinner...
Den här är också bra: En bonde gick ut en dag och hittade 20 pingviner på sin åker. Han frågade sin granne vad han skulle göra med dem. "Ta dem till zoo, vetja". En vecka senare möttes grannen och bonden på vägen. Bonden körde sin lastbil och hade de 20 pingvinerna på sitt lastbilsflak med var sin badmössa på huvudet. "Men, du skulle ju ta dem till zoo", sa grannen.
"Det var förra veckan, ja", svarade bonden."Denna vecka ska vi till badhuset"

04 januari, 2007 12:13  
Anonymous Anonym said...

Nämen å. Du bor i den världsmetropol jag föddes i :) Där min älsklingssyster bor kvar och dit jag åker titt som tätt för att pussa på henne ;) Tack för receptet! Jag som älskar lax i alla dess former fick en ny form som ska testas. Snarast!

06 januari, 2007 13:24  
Blogger bästisgrannen said...

christina - hoppas att du gillar receptet. Jag åt den igen här om kvällen:)

06 januari, 2007 21:25  

Skicka en kommentar

<< Home