04 december 2006

"Sjuveckorshostan"

I dag är det måndag ... ljuva härliga måndag. Jag kunde kliva upp i morse utan att vara orolig för att inte kunna åka till jobbet.

Vi har drabbats av en mystisk förkylning som går under smeknamnet "sjuveckorshostan". Själv hade jag aldrig hört talas om denna hosta tills jag av ren utmattning ringde vårdcentralen förra veckan.

Efter några nätter med snor, slem och smärre uppkastningar var jag alldeles rubbad. Dessa nätter gick liksom i cirklar. Barnen höll på några nätter, de fick stanna hemma från skolan. Sedan var de friska och pigga. Dagarna gick ... sedan var det dags igen!

"Sjuveckorshostan" ... jag vet inte hur många veckor vi har hostat i min familj. Jag hoppas bara att detta var den sjunde och sista ...

8 Comments:

Blogger Lotten Bergman said...

Jamen om ni är fyra som hostar i sju veckor blir det ju tjugoåttaveckorshostan. Och då har ju halva året gått, vilket innebär att vi nu närmar oss midsommar. Lovely!

05 december, 2006 00:09  
Anonymous Anonym said...

Tycker ni hostat färdigt nu.

05 december, 2006 08:44  
Blogger Översättarhelena said...

Vi hade en gång något som vår vårdcentral kallade "hundradagarshostan". Egentligen hette det visst mykoplasma (låter som spökslem ungefär, och det var väl ungefär så det kändes). Undrar om det är samma?

05 december, 2006 10:24  
Anonymous Anonym said...

7-veckors-hosta! Skryt inte! Vi har inte varit friska en hel vecka på hela terminen, så här kan man snacka medlidande.
Västsverige hälsar med fuktiga vindar och hostiga Hindåsbor.

05 december, 2006 12:02  
Blogger bästisgrannen said...

Lotten- tänk om vi har smittat ned er? Hur många veckor, månader, år blir inte det:)

05 december, 2006 17:09  
Blogger bästisgrannen said...

Mykoplasma har jag hört talas om. Denna "sjuveckorshosta" är ett slags virus. Jag tror att mykoplasma är en typ av bakterie. Måste fråga "En djefla man" när han vaknar (jag sitter hos Lotten och skriver eftersom jag och datorn inte är kompisar hemma).

Pulan- Jag har stort medlidande med dig:) Jag tror att det är vädret där nere. FLytta hit ... här är vi bara sjuka i sju veckor.

05 december, 2006 17:16  
Anonymous Anonym said...

Nu får du krya på dig. Du måste ju komma och spela basket.
Kram Herman

Jag hörde vad min son gjort mot din son och jag fick en chock, men din granne fick mig att inte ta upp detta med sonen.

Kram igen

05 december, 2006 19:26  
Blogger bästisgrannen said...

Herman- Det var bara en glidtackling:) Sonen berättade ganska stolt hur han blivit glidtacklad i skolan under fotbollsmatchen på rasten. Han var inte ett dugg upprörd. Fotboll är det bästa han vet. Lite får man ju tåla om man ska spela med Celtic:)

05 december, 2006 22:49  

Skicka en kommentar

<< Home