03 oktober 2006

Akilles häl

Istället för att läsa på om Iliaden och Odysséen hamnade jag hos Gammelbästisen nu på tisdagskvällen. Vi hade tänkt dela på livets sorger och glädjeämen över ett glas vin.

Uppenbarligen var det inte endast min granne och jag som var sugna på ett glas.

Mitt i vårt samtal blev vi invaderade av ett gäng bananflugor som verkar föröka sig i samma takt som vi dammsuger upp dem!

Bananflugorna har med list och mod intagit Troja. De använder dessutom vinet som Medelhavet. I glasen ligger de och simmar omkring som akajernas söner.

Undra vad Dionysos skulle tänka?

Akilles kämpar med sitt svärd.

14 Comments:

Blogger Lotten Bergman said...

Och som varande den som på bilden illustrerar kampen, måste jag be att få avslöja att denna människa (ergo Bästisgrannen) emellanåt utbrister:

- Gu' va ja e tråkig!

03 oktober, 2006 20:55  
Blogger bästisgrannen said...

Lotten är alltid snygg ... i alla möjliga och omöjliga situationer:)

Min egen dammsugare är alltid redo för dammråttor, men eftersom vi inte har några golvlister ännu så slinker de ned på betongplattan ... tror jag:)

03 oktober, 2006 22:06  
Blogger Översättarhelena said...

Bananflugor verkar vara begivna på rött vin, därnäst vitt vin och i allra yttersta nödfall öl. Jag har precis motsatt preferensordning, men så är jag inte heller en bananfluga.

03 oktober, 2006 22:25  
Anonymous Anonym said...

Visst är det ovanligt mycket bananflugor i år, denna onaturligt varma höst?! Jag har hört om det där dammsugarknepet, men dör de verkligen av det? Tänk om dammsugaren är ett jättebra ställe för dem att lägga fler ägg på.

03 oktober, 2006 22:33  
Anonymous Anonym said...

Vin och dammsugare - exakt mina vapen mot flugorna också! Sur mjölk verkar de också gilla. Jag ställer fram lite läcker dricka och sprutar i diskmedel. Några drunknar, andra blir kanske bara feta och välmående, vad vet jag. heheh

03 oktober, 2006 22:39  
Blogger Lotten Bergman said...

Alltså, jag suuuger upp dem och är jättenöjd sedan.

Fasa: tänk om de lever livets glada dagar där inne. Rena rama orgien med hur mycket fiskpinnar som helst.

Hjälp. Invasion. Hiiiilfe!

03 oktober, 2006 22:50  
Anonymous Anonym said...

Hemma hos oss kallar vi dom fylleflugor. I say no more. Var kommer dom ifrån? Måste vara en effekt av planetens uppvärmning; förr såg man dom aldrig. Förr drack man inte så mycket, kanske?

04 oktober, 2006 09:52  
Blogger bästisgrannen said...

Välkomna alla nya kommenterare!

04 oktober, 2006 12:45  
Blogger bästisgrannen said...

Kaosmamman- Fungerar det med ättika? Jag har aldrig testat, men efter gårdagens krig är jag sugen att testa hos Gammelbästisen.

När jag gick hem hade jag tio simmande fylleflugor i vinglaset. Det var bara att ge upp:)

04 oktober, 2006 13:01  
Anonymous Anonym said...

Vinäger och lite flytande honung eller en vinskvätt samt lite diskmedel i ett glas eller en burk blir en bra fälla. Diskmedlet bryter ytspänningen så att de små rackarna drunknar i stället för att simma. (Brukar även lyckas fånga vanliga flugor i samma sorts fälla.) *hehe*

04 oktober, 2006 13:19  
Anonymous Anonym said...

Vi har vanliga flugor på jobbet. Hopplösa som inte fattar att de stör.
Förresten, muggtanten med de fina muggarna, vad hette hon?

Nu ska jag på PK, tillsammans med min onda, svullna hals, min snoriga näsa, mina onda öron och min trötta kropp.

04 oktober, 2006 18:04  
Blogger bästisgrannen said...

Vilka bra tips.

Kicki- Vilken muggtant? Menar du flourtanten med de söta flourkopparna?

04 oktober, 2006 22:38  
Anonymous Anonym said...

Jag menar hon som du hittade mellan Skellefteå och Luleå som du köpte skitdyra tokfina muggar av.

05 oktober, 2006 15:01  
Blogger bästisgrannen said...

Aha, är jag trög eller inte ... Katarina heter hon.

Kul träning var det i alla fall.z

05 oktober, 2006 19:17  

Skicka en kommentar

<< Home