10 augusti 2006

Saftkok



Efter middagen hade jag tänkt gå över till Gammelbästisen för att kolla läget. När jag kom hem efter första dagen på jobbet stod det nämligen en soffa på trottoaren.

Men förvirrad som jag kan bli började jag plocka in mina vinbär istället. De såg en aning ledsna ut där de satt i klasar. Jag har inte plockat in mina bär på fyra år så jag skyller det på hettan.

Det blev några liter röda vinbär, 20 hallon och några liter svarta vinbär.

Min andra granne, som hade plockat in sina bär för flera veckor sedan, hastade in för att hämta sin bärkokbok. Jag hade inte riktigt koll på hur mycket det skulle vara av allting om mina, något övermogna, bär skulle förvandlas till saft.


Hela kvällen har gått åt till att koka saft och att städa upp. Efter tre timmar vid spisen såg det ut som ett slagfält. Det var röda stänk i hela köket och mina händer såg ... blodiga ut.

Men saft blev det. Fem liter ...

11 Comments:

Blogger bästisgrannen said...

Om jag får skryta litet så blev den inte dålig iallafall.

11 augusti, 2006 01:00  
Blogger den blyga said...

Erfaren husmor ger råd: Övermogna bär går utmärkt till saft - däremot skall det vara knappt mogna till gelé!

Visst har det varit ett fint vinbärsår!

Min mormor Anna, hos vilken jag tillbringade sommarloven, kokte alltid röd vinbärssaft..
Den serverades till "barnen" kl 15.30 i syrenbersån när de vuxna drack kaffe. Alla fick vi smålandskringlor!

Kaffe fick jag inte börja dricka förrän kafferansoneringen upphörde 1951!

11 augusti, 2006 06:54  
Blogger bästisgrannen said...

Den blyga- Vilken tur att jag gjorde saft. Hade ingen aning. Nästa projekt får bli en syrenberså som rymmer minst tolv personer:)

11 augusti, 2006 08:55  
Blogger Lotten Bergman said...

Men hallå, var är alla hurrarop och tackanden för att jag gav dig alla våra bär?

Word Verification: kayab = herr Pollacks företag?

11 augusti, 2006 09:58  
Anonymous Anonym said...

Jag har inga bär, dock nallade jag ett antal i din trädgård i somras när jag vattnade kaninen. Saft har jag däremot. Och sylt. Överlämnat till mig av min fd. svärmor som kom på oväntat besök häromdagen. Tur man har kaffe hemma.

11 augusti, 2006 10:27  
Blogger bästisgrannen said...

Gammelbästisen - Var det blåbär du gav mig? Allt blev blodrött (som på film) sedan blev alla verktyg lila. Efter mer tvägg och gnugg blev sakerna blå.

Tack för dina bär:)

11 augusti, 2006 12:36  
Blogger Lotten Bergman said...

Wow! Jag lånade ju ut silduken igår, right? Och här sitter jag och har inget vettigt att skriva men min word verification känner till silduken:

Kolla: tyglapp!

11 augusti, 2006 14:46  
Blogger bästisgrannen said...

Coolt! Din silduk är numera blå.

11 augusti, 2006 16:41  
Blogger Lotten Bergman said...

Sildukar ska var blå. Nästan svarta, kan de bli efter ett par år. Har jag hört. (Jag har ägt min silduk i tio år men aldrig använt den.)

13 augusti, 2006 10:58  
Blogger den blyga said...

Min silduk har jag ärvt från moster Ebba, död 1993. Den ersatte den jag ärvde av min moder 1974, och som -93 hade sett sina bästa dagar.Moster Ebbas var knappt använd - hon köpte ju ALLA prylar för köket, utan att vara särskilt flitig i det!
Lotten, Du kan ju få ärva den...

16 augusti, 2006 14:48  
Blogger bästisgrannen said...

Den blyga- Har moster Ebba fler praktiska köksprylar som är nästan oanvända. Har hon möjligen en passervagga?

16 augusti, 2006 17:21  

Skicka en kommentar

<< Home