23 maj 2006

Nya bilder

Åter till ordningen. Här kommer lite bilder på huset. När byggarna jobbar händer saker hela tiden. De har rivit alla golv, tagit bort alla spikreglar, sågat upp väggarna och nu håller de på att byta ut alla syllar runt huset.

Här ser man den nya syllen och den gamla syllen.

Nu har hela köket fått nya syllar. Först tas den gamla syllen bort, sedan sprutas golvet och syllen med något naturvänligt gift. Ett skyddande papp läggs mellan syllen och betongplattan.

Här är en jättestor domkraft som kan lyfta upp huset en liten bit. Då kan man pilla bort den gamla syllen och sätta dit den nya. Byggarna använder också ett rivningsspett, som de står på, för att få bort det gamla syllarna. De sa att det även kan användas som grillspett om sommaren blir varm och om vi ska grilla till många.

Här är en bild på giftpumpen.

Här kommer en bonusbild (som är lite roligare) på Gammelbästisens mycket hemliga passion, porslinsblommor.

11 Comments:

Blogger Lotten Bergman said...

Det är ingen hemlig passion, dummer. Det är en officiell tycka-om-blomma. Tvärtemot pelargoner, som ju är en officiell inte-tycka-om-blomma.

23 maj, 2006 17:57  
Blogger bästisgrannen said...

Är det därför du gömmer den på toaletten?

23 maj, 2006 20:09  
Blogger den blyga said...

Ett sån´t underbart nytt ord: SYLL.

När jag kommer hem från denna Helg - och vilat UT...
tror jag att jag ska skriva en HAIKU om SYLLAR;

Min mamma var inte särskilt bra på krukväxter.
Dessutom var det under kriget, så man hade annat tänka på, vi hade t.ex MÖRKLÄGGNING med stora pappersschabrak som stod i fönsterkarmarna, och rullades ut på kvällen - jag kan fortfarande i andanom höra kras-knirket.

MEN se´n när freden kom fick hon av Tante Ellen - se kommentar i Lottens blogg 22 eller 23 maj - en PORSLINSblomma - som vårdades ömmare än resten av hushållet.
Det var gott att suga på honungen från blommorna - vi hade ju sockerransonering!

24 maj, 2006 09:46  
Blogger bästisgrannen said...

Syll, tyll, fyll, kryll, idyll, klorofyll ...

24 maj, 2006 09:55  
Anonymous Anonym said...

Naturvänligt gift? Finns sådant? Är det då bara giftigt för sån't som är onaturligt? :-)

24 maj, 2006 12:53  
Blogger bästisgrannen said...

Njääe, det finns nog inget naturvänligt gift. Det är kanske något litet bättre än de gifter de använde tidigare.

24 maj, 2006 17:52  
Anonymous Anonym said...

Bonusbilden är en av mina favorit blommor.....

04 juni, 2006 22:12  
Anonymous Anonym said...

Karin- Den är jättefin och med tanke på hur misshandlad den är ... :)

05 juni, 2006 15:43  
Anonymous Anonym said...

Att det blommar beror på att man just missköter dem.

08 juni, 2006 15:02  
Blogger bästisgrannen said...

Ul- Då förstår jag varför min Novemberkaktus har blommat tre gånger sedan november:)

08 juni, 2006 21:49  
Anonymous Anonym said...

jag har en november kakus med knoppar så här års.dom gör lite som de vill.

11 juni, 2006 21:24  

Skicka en kommentar

<< Home