30 maj 2006

Hur ser det ut nu då?

Ibland förvillar jag mig bort från bloggämnet för denna blogg, det blir blommor, älgar, blomkålsöron och andra konstigheter. Mitt liv kretsar för tillfället väldigt mycket runt mitt hus, men ibland måste jag tänka på annat. Men för att åter återgå till ordningen igen ...

Varje dag när jag kommer hem från jobbet har det hänt saker i mitt hem. Alla sunkiga reglar är borta. Alla syllar som huset vilar på är nya, fungicidbehandlade och vilar på nytt "papp". Betongplattan är också fungicidbehandlad. Hela huset har fått en rätt skön, ny lukt. Det börjar lukta hus ... inte sjukt hus.

Varje kväll tar jag mig en kort promenad, rätt över gatan från Gammelbästisens hus, för att titta till mitt eget. Varje kväll hittar jag nya moment som är klara. Mina byggare gör ett otroligt jobb. Jag är djupt imponerad.

Nu börjar det hända saker. Golvreglarna är lagda i sovrummet. Golvreglarna "vilar" på plastpluppar.

Nivellgolv. Isoleringen "hänger" på golvreglarna.

Grunden är lagd, golvreglar på "plastpluppar", hängande isolering, nytt golv. Nu är det bara själva parketten/pergogolvet som ska läggas.

Frågan är ... vilken typ av golv ska vi ha?

8 Comments:

Blogger Lotten Bergman said...

Bra, Anne-Maj! Jag håller med -- man kan väl ta gran, som är billigare än det annars så snygga björkgolvet? Ööööverallt!

31 maj, 2006 09:03  
Blogger bästisgrannen said...

Det är jättesvårt att välja. Jag och Skotten har problem eftersom det är så mycket som ska bestämmas på en gång. Jag är sugen på parkett i hela nedervåningen (förutom i badrummet och tvättstugan). Fungerar det i köket?

31 maj, 2006 09:07  
Anonymous Anonym said...

Jag har askparkett i mitt kök. Inte helt fukttåligt. Men med ett par extra lager lack och en dedicerad handduk att torka upp diskvattenspill med så tycker jag att det fungerar för mig som är utan barn.

Satsa på ett hårt träslag i köket om ni ska lägga parkett (istf massivt trägolv) så blir det mindre känsligt för fallande föremål.

Laminatgolv är hemska - tycker jag. Skramliga, kalla och ocharmiga.

31 maj, 2006 11:03  
Blogger Översättarhelena said...

Jag för min del tycker att laminatgolv är jättebra. Vi har just täckt över linoleumen i en del av vår lägenhet med laminat och det blev helt OK. Jag har inget emot att det inte är riktigt trä och sådär. Det är jättetåligt, hyfsat snyggt och har bra glid om man gillar att åka kana.
Ta bara inte linoleum. Det var ju lite modernt för en tio-femton år sen, eftersom det är naturmaterial och massivt och mycket finare än plast och så. Men det är helt värdelöst. Går inte att hålla rent, och när det faktiskt är rent så ser det ändå smutsigt ut.

31 maj, 2006 12:06  
Blogger bästisgrannen said...

Jag tackar för alla tipsen. Är fortfarande lika förvirrad. Är laminatgolv kallare än trägolv? Linoleum?

Jag undrar vilket träslag som är hårdast och mest tåligt? Finns det någon som vet?

Ofta är vi elva personer i köket och vi tappar ständigt föremål i golvet. Vi spiller och dräller som bara den. Skotten kastar knivar och jag kastar pannkakor. Hjälp!

31 maj, 2006 12:57  
Anonymous Anonym said...

Ek och ask är hårda träslag, furu är mjukt. Här kan man läsa mer om olika lövträslag (alltså inte om furu): http://www.lovtrainstitutet.se/traslagsinfo/
(jag har inte lärt mig Lottens länkskaparinstruktioner utantill så det blev en copy-paste)

Laminatgolv består av en spånplatta med plastfolie på. På plastfolien är mönstret tryckt. Spånplattan och folien lamineras samman under högt tryck. Eftersom plasten i ytan leder värme bättre än trä så upplevs laminatgolvet kallare än trägolven. Men visst är ett laminatgolv av skaplig kvalitet i stort sett outslitligt.

Linoleummattor kan vara läskiga, men är miljösnällare än PVC-mattor. Linoleum är långlivat, men måste bonas och stinker sura skurtrasor om det våttorkas utan skyddande lager av bonvax.

Jag vet! Ta ett stampat jordgolv... Back to basics :-)

31 maj, 2006 13:41  
Anonymous Anonym said...

Nackdel med klinker i kök: Ont i knän och rygg om man är passionerad hemmamatlagare och hemmabagare. Klinkergolv med eller utan värme tarvar bra inneskor om du har lätt att få ont i kroppen.

Har man golvbrunn i köket finns det bara två köksgolvsalternativ som godkänns av försäkringsbolagen: klinker och plastmatta.

Nej, jag jobbar inte på svensk byggtjänst -- jag är bara en nördig messerschmidter.

31 maj, 2006 21:44  
Blogger Lotten Bergman said...

Vi har ett förfäääääärligt f.d. vackert golv i köket. Solida, breda furuplank med golvvärme under MEN INGEN LACK OVANPÅ!!!

(Jag skriker åt vår dumhet. Vi som är spilligast i världen köper oljat golv i köket och inbillar oss att vi ska börja sköta oss. Mfffgrrr.)

Nu ser golvet ut som i en drängstuga på 1700-talet. Ja, nästan som stampat jordgolv.

31 maj, 2006 22:22  

Skicka en kommentar

<< Home