28 maj 2006

Blommor

Av någon märklig anledning älskar jag blommor. Jag kan ingenting om dem och jag kommer aldrig ihåg namnen på blommorna, men att plantera om och att dra upp frön är
min hemliga hobby. Gammelbästisen tror att jag är galen. Jag har en pelargonia som jag har gömt i trädgården. Jag trodde att jag hade tagit kål på den, men nya blad har kommit. Den här våren har jag inte kunnat plantera ett enda litet frö, men jag laddar inför nästa vår. I helgen var jag och klämde och kände på blad och blommor i ett jättefint växthus ute på skärgårdsön där jag och barnen spenderade helgen. Här kommer lite bilder från min egen trädgård.

Löjtnantshjärtan

Forsythia, tror jag?

Äppelblomma

Syren

8 Comments:

Blogger den blyga said...

Forsythia

(foRRsythia)

Gammelbästisen har varit på träningsläger - hon kan redan minst 4 växters latinska namn.

Det gläder mig att Din syren ( Syringa vulgaris) ej slagit ut HELT än. Hänryckningens tid är ännu ej förbi.

28 maj, 2006 21:57  
Blogger bästisgrannen said...

Ja, jag kan inte stava blommornas namn. Jag får vara glad om jag kommer ihåg vad de heter:)

Annars tyckter jag att Forsynthia är en bra stavning (Cynthia). Hörde att helgen var trevlig. Det är bra att gammelbästisen kan 4 latinska namn på växterna. Själv kan jag två.

28 maj, 2006 22:15  
Anonymous Anonym said...

Jag tror också du är galen. Precis som min syster och min mor. Själv har jag bara gröna växter inomhus och inga alls på balkongen.

Dock längtar jag efter ett hus med stor trädgård och massa gräsmatta och några buskar och träd.

I mitt förra hus erbjöd jag min fd. svägerska att ta alla blommor som hon ville ha och resten blev gräsmatta och buskage....

29 maj, 2006 07:34  
Blogger Lotten Bergman said...

vena basilika
klavikula
gluteus maximus
gingiva

Nej, tusan. Det där var ju inte blommor.

29 maj, 2006 09:40  
Anonymous Anonym said...

Forsythia (fast oftast säger jag den eng. TV-serien på 80-talet?) kan jag känna igen och syrener.Anemone nemorosa och små söta nävor (geranium)

29 maj, 2006 13:01  
Blogger den blyga said...

Lotten!!
Hur var det NU!?

Facit på min blogg publicerad idag!

29 maj, 2006 14:33  
Blogger bästisgrannen said...

Tussilago farfara? Rubus Arcticus? Med reservation för felstavningar.

29 maj, 2006 15:54  
Blogger den blyga said...

Bravo!
Hosthäva kan jag ju men R. arcticus har jag aldrig sett växa.
Jag är mera en Rubus fruticosus och idaeus-kvinna.

"...Åkerbär har en nordöstlig utbredning och är vanligast i de norra landskapen. Den förekommer dock sällsynt ända ner i Östergötland."
Visserligen har jag vait så långt norrut som Gällivare, men det var på vintern och dessutom bröt jag benet.

29 maj, 2006 19:15  

Skicka en kommentar

<< Home